מסתבר שהסתיו כאן. ואני יודעת את זה כי הסושיאל לבש כתום ויש דלועים מחייכות בכל מקום.
ב-21 השנים האחרונות כשהסתיו מגיע הוא מביא איתו ריח וטעם מיוחד של פאי דלעת, או ליתר דיוק – את הריח והטעם של התבלינים של פאי הדלעת האמריקאי לתוך הקפה של סטארבקס – זו העונה של הפאמפקין ספייס לאטה!
איך זה קשור אלינו? שמחה ששאלת.
סטארבקס משתמשת כאן ב-3 עקרונות שאפשר לאמץ לעסק שלנו ואפילו להגדיל בעזרתם מכירות… מוכנה?
1. אפקט הפחד – Scarcity
אם אין לי את זה אני ארצה את זה יותר, אם קשה להשיג את זה נהיה מוכנים לשלם על זה יותר, אם זה רק לזמן מוגבל – אין סיכוי שנפספס!
את הפאמפקין ספייס לאטה אפשר להשיג רק בתקופה הזו בשנה, לזמן מוגבל. התחושה הזו של מחסור גורמת לקהל לתחושה של דחיפות.
2. טקסיות וריטואלים
זה לא סתם עוד קפה, זה הקפה שמביא איתו את הסתיו ומסמן את תחילת עונת החגים בארה”ב, זה כבר הפך להיות עניין תרבותי – אנחנו יודעים שזה בא, אנחנו מחכים לזה כל השנה.
מחקרים מראים שכשיש טקסיות מסויימת שמקושרת למוצר אנחנו כצרכנים מרגישים מחוברים יותר למוצר ומוכנים לשלם עליו 74% יותר.
3. נוסטלגיה
אנחנו זוכרים את הטעם ויודעים למה לצפות וזה מציף בנו תחושה של ביטחון – לגוון מבלי להתאכזב, זה קצת כמו התרפקות על העבר וקצת ללכת על בטוח.
זה מעלה בנו רגש.
עכשיו, בינינו… אני פחות אישה של תבלינים בקפה שלי, אז תרשו לי לקחת את זה חזרה לישראל ולריטואלים שאני מתחברת אליהם יותר – סופגניות.
למרות שנראה שבכל שנה הסופגניות צצות מוקדם יותר ויותר, עדיין יש כאן את אלמנט הזמן המוגבל שמביא לתחושה של דחיפות, יש נוסטלגיה ויש זיכרון.
ויש כמובן את הריטואל, החגיגיות, שהביא אותנו לתוצאה הבאה:
במקרה של רולדין יש לנו את הזמן המוגבל ואת הטקסיות והחגיגיות – ללא ספק, אבל לגבי נוסטלגיה? פחות. וטעם? יש כאן קצת הרבה יותר מידי. מה שמראה לנו שאולי לא חובה שיהיו אצלנו כל 3 האלמנטים האלו ואפשר לבחור מי מהם יתקיים.
ועכשיו מתכון: איך נעשה פאמפקין ספייס לאטה בעסק?
1. ניתן תחושה שעוד רגע זה נגמר
אם יש לנו מוצר עונתי, אם אנחנו נותנים שירות במחזורים קבועים או אם נרצה להשיק מוצר תחום בזמן נוכל להגביר את התחושה שאם הם לא ימהרו לרכוש לא יהיה להם – עד גמר המלאי, עד 10 רשומים, זמין עד לתאריך X.
רק תזכרו שזו הבטחה שגם צריך לקיים.
(עוד על איך להפחיד את הלקוחות שלנו – במייל הבא)
2. ריטואלים וחגיגות קטנות
ננסה לחבר בין השיווק שלנו לאירועים מסויימים במהלך השנה שנוכל לחגוג אותם, כאלה שגם יחברו את הקהל שלנו אלינו וכאלה שיגרמו להם לחכות לפעם הבאה שזה יקרה – קחו לדוגמה את ה-יומן של ענבל גיבור, זה לא סתם יומן, זה הסימן ששנה חדשה מתחילה, ושאפשר לפתוח דף חדש, שנסגר פרק ומתחיל פרק חדש. זה יומן שהוא חגיגה שלמה.
3. זיכרון
ננסה לגרום למסרים שלנו להיות ברורים יותר, זכירים יותר, ואם זה מתאפשר – ננסה ליצור אצל הקהל שלנו זיכרונות חיובים עם המוצר או השירות שלנו, כאלה שיגרמו להם להגיד “בא לי שוב!”, ואז בשנה הבאה הם ירכשו ממך ראשונים.
ואיך הופכים מסכים לזכירים? חרוזים, אוצר מילים ומושגים שייחודי לך, הומור וסטוריטלינג הם כמה דוגמאו שעולות לי לראש.
בהצלחה!