בחיפושי על דרך התנהלות טובה ונוחה עבורנו בכל הקשור ללינקים שבורים באתרים שלנו, נתקלתי במאמר נהדר מבית היוצר של https://searchviu.com שדרכו למדתי על שיטה סופר יעילה איך לעקוב באופן מתמיד אחר קישורים שבורים בעזרת Google Analytics. קישור למאמר מקור באנגלית ניתן למצוא בסוף הפוסט.
מהם לינקים שבורים?
אלה לינקים שלא מובילים לשום מקום.
הם יכולים להיות קישורים ישנים שהעמודים אליהם הובילו פעם השתנו או שכבר אינם קיימים.
לינקים שבורים מתחלקים ל-2 קבוצות מבחינת מקור:
- לינקים פנימיים בתוך האתר. לדוגמה – קישור בגוף פוסט לפוסט אחר שכתובתו השתנתה.
- לינקים חיצוניים שמובילים לעמוד שלא קיים באתר שלכם. הדוגמה הכי פשוטה היא תוצאות חיפוש של גוגל, או קישור אליכם ממאמר בבלוג אחר.
איך לינקים שבורים פוגעים באתר שלכם?
- חווית משתמש – גולש שרואה לינק ומצפה להגיע לאן שהובטח לו – מקבל דף שגיאה (במקרה הטוב, במקרה הרע מקבל פשוט דף ריק) ומתאכזב.
- דרוג מול גוגל – גוגל מפעילה בוטים שסורקים את האתר (גם שלכם) כדי להבין את המבנה שלו ואת המידע שהוא מכיל. כשבוט של גוגל נתקל בלינקים מתים שקבורים איפשהו במעמקי האתר שלכם, הוא לא אוהב את זה. וכשגוגל לא אוהב משהו באתר שלכם, הוא יציע אתכם פחות, או נמוך יותר בתוצאות החיפוש. בנוסף, אם האתר שלכם מדורג נמוך בעיני גוגל, זה יכול להשפיע גם על הדרוג הכללי של האתר ואז אתם יכולים להיות מוצעים נמוך יותר גם עבור תוצאות פעילות ותקינות.
דרכי טיפול בלינקים שבורים באתר:
- אם יש לינק חלופי תקין – נרצה לבצע הפניה (301) תואמת לעמוד החדש. ניתן לבצע הפניה שכזו במספר דרכים: דרך תוסף באתר (לרוב תוספי ה-SEO בגרסאות הPRO שלהם יש פיצ‘ר של הפניה), דרך נוספת היא דרך השרת (פשטות הביצוע תלויה בממשק הניהול של השרת) או דרך ה-DNS (שזה קצת יותר מגושם, ופחות מתאים לסקופ של אתרים בניהול עצמי).
- הפניה לעמוד 404 (שזה עמוד ייעודי שנוצר עבור לינקים שבורים, כל פעם שמגיעים ללינק שלא קיים – נפתח עמוד 404), הדף הזה בעל חשיבות גבוהה כי דרכו אפשר לעזור למשתמש להמשיך למקום אחר (באמצעות חיפוש, הכוונה הלאה או יצירת קשר) במקום להתקע (דרך ללא מוצא) ולנטוש. בעולם הוורדפרס לרוב התבניות יש עמוד 404 בנוי מראש, כך שמלכתחילה טוב לדעת שהמשתמש לא יגיע לעמוד ריק. נשאר רק להתייחס אליו ולשים בו קצת הכוונה למה הלאה.
- אם מדובר בלינק חיצוני שבור מאתר תוכן מנוהל, ניתן לפנות לבעל האתר ולבקש ממנו שיעדכן את הלינק אצלו.
אבל איך בכלל מוצאים את הלינקים השבורים שלכם?
קיימות מספר שיטות, אלו הנפוצות:
- באמצעות כלים אונליין – הם יסרקו את האתר שלכם ויאתרו את כל הלינקים השבורים. יש הרבה כאלו והבעיה שרובם יביאו מידע חלקי שקשה להבין (כמו לדוגמה באיזה עמוד מופיע הלינק).
דוגמה לאתר כזה:
https://www.deadlinkchecker.com
דוגמה לאתר מוצלח יותר בעיני שבפנים אפשר לקבל אינפורמציה על איפה הלינק השבור נמצא:
https://www.drlinkcheck.com - באמצעות כלים אופליין (תוכנה להורדה) – מורידים תוכנה, מזינים בה את כתובת האתר, התוכנה תבצע סריקה ותציג בפניכם את הניתוח שלה.
פתרון מאוד פופלרי מהסוג הזה הוא THE SCREAMING FROG
https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider
אני פחות משתמש בו כי אני לא אוהב את הקונספט של להוריד תוכנות מיותרות למחשב בשביל לבצע פעולות שקשורות באלמנטים שהם אונליין במהותם. זוהי העדפה אישית, וכדאי לציין שאנשי SEO מאוד אוהבים את הכלי הזה.
המשותף לשיטות אלו (בעיקר ה-2 הראשונות) – הוא שהן יחידניות, כלומר – כשנרצה לבצע את הבדיקה – ניגש ונבצע אותה. אין אלמנט של מעקב ורישום נתונים.
פעולת הסריקה יכולה לקחת זמן (אם האתר שלכם גדול) והמידע מבודד משאר המידע על האתר (כמו לדוגמה מאיפה הגיעו לעמוד הריק).
השיטה המגניבה ממש
לנהל מעקב אחר לינקים שבורים בעזרת Google Analytics
שיטה נוספת ומעניינת שארצה לשתף היא לנצל את כוחו של גוגל אנליטיקס שמנטר את הגלישה באתר כדי לתעד תנועה שמתבצעת בלינקים שבורים (שמובילה לעמוד 404). היתרון הוא שגוגל אנליטיקס כן מחובר למכלול המידע באתר שלכם, ומתעד אותו כל הזמן, כך שאתם יכולים לראות נתונים בפרקי זמן ובנוסף לא צריך לבצע סריקות ארוכות.
אז מה הרציונל? אנחנו נרצה לייצר 2 דוחות שעוקבים אחרי עמוד ה-404 שלנו ומאיפה הגיעו אליו.
דו“ח אחד עבור לינקים פנימיים (בתוך האתר שלנו) ודוח אחד עבור לינקים חיצוניים (אל האתר שלנו מבחוץ).
1 - איך עושים דו“ח לינקים שבורים עבור קישורים פנימיים באתר שלנו?
ראשית נייצר לנו דו“ח אישי חדש:
- ניגש לממשק שלנו בגוגל אנליטיקס
- בצד שמאל בתפריט נבחר את Customization (התאמה אישית) ובתת-תפריט נבחר Custom Reports (דוחות מותאמים)
- נייצר דו“ח חדש בלחיצה על + New Custom Report
ייפתח לנו חלון יצירת הדוח, נתחיל בלתת כותרת לדו“ח תחת Title – אפשר לקרוא לו ”404 שגיאות לינקים שבורים פנימיים“.
לאחר מכן נתחיל להגדיר אותו תחת REPORT CONTENT:
- ב-Type (סוג) נבחר Flat Table (תצוגת טבלה פשוטה)
- ב- Dimensions (מימדים) נלחץ על הוספת הבאים:
page
previous page path
page title
(אנחנו נרצה לתפוס את העמוד, את העמוד הקודם שהוביל אליו, ואת הכותרת שלו) - ב-Metrics (מדדים) נוסיף את Unique Pageviews
כעת נרצה לסנן את התוצאות לעמוד שמבחינתנו הוא תוצאה של לינק שבור – וזה עמוד ה-404 שלנו, בנוסף נרצה לסנן את התוצאות רק עבור קישורים פנימיים באתר.
תחת Filters (סינון):
- נלחץ add filter + (הוסף מסנן)
- נקיש Page Title (עמודים שכותרתם …)
- נוודא שהתנאי מתחיל ב- include (כולל)
- נשנה את התנאי exact ל-regex ובשדה נכתוב 404 (או כל מחרוזת אחרת שאנחנו יודעים בוודאות שמופיעה בכותרת של עמודי ה-404 שלנו)
- נוסיף עוד מסנן (add filter +)
- נקיש Previous Page Path (נתיב העמוד הקודם)
- נוודא שהתנאי מתחיל ב- exclude (לא כולל, היות ואנחנו רוצים להחריג את התנאי הזה)
- נשאיר את התנאי ב – exact ובשדה נכתוב (entrance) – כלומר, תוריד מהתוצאות כל מה שהוא כניסה ישירה לעמוד (שזה אומר באנושית מדוברת – תסתיר תוצאות מחוץ לאתר)
בסיום נלחץ Save (שמור) שבתחתית העמוד.
נקבל דו“ח שיראה לנו את כל הכניסות לעמוד ה-404 מתוך האתר שלנו בתאריך המוגדר.
- עמודת ה-PAGE תראה את הכתובת שבה קיימת השגיאה
- עמודת Previous Page Path תציג את העמוד שמפנה לעמוד השגיאה
- עמודת Page Title תציג את הכותרת של עמוד ה-404 שלכם
- עמודת Unique Pageviews תציג את מספר ההתרחשויות בהן אירעה השגיאה.
2 - איך עושים דו“ח לינקים שבורים עבור קישורים חיצוניים שמפנים לאתר שלנו?
בדיוק כמו קודם, ראשית נייצר לנו דו“ח אישי חדש:
- ניגש לממשק שלנו בגוגל אנליטיקס
- בצד שמאל בתפריט נבחר את Customization (התאמה אישית) ובתת-תפריט נבחר Custom Reports (דוחות מותאמים)
- נייצר דו“ח חדש בלחיצה על + New Custom Report
ייפתח לנו חלון יצירת הדוח, נתחיל בלתת כותרת לדו“ח תחת Title – אפשר לקרוא לו ”404 שגיאות לינקים שבורים חיצוניים“.
לאחר מכן נתחיל להגדיר אותו תחת REPORT CONTENT:
- ב-Type (סוג) נבחר Flat Table (תצוגת טבלה פשוטה)
- ב- Dimensions (מימדים) נלחץ על הוספת הבאים:
page
Full Referrer (זה שונה ממקודם)
page title
(אנחנו נרצה לתפוס את העמוד, את העמוד שהפנה אליו, ואת הכותרת שלו) - ב-Metrics (מדדים) נוסיף את Unique Pageviews
כעת נרצה לסנן את התוצאות לעמוד שמבחינתנו הוא תוצאה של לינק שבור – וזה עמוד ה-404 שלנו, בנוסף נרצה לסנן את התוצאות רק עבור קישורים חיצוניים באתר.
תחת Filters (סינון):
- נלחץ add filter + (הוסף מסנן)
- נקיש Page Title (עמודים שכותרתם …)
- נוודא שהתנאי מתחיל ב- include (כולל)
- נשנה את התנאי exact ל-regex ובשדה נכתוב 404 (או כל מחרוזת אחרת שאנחנו יודעים בוודאות שמופיעה בכותרת של עמודי ה-404 שלנו)
- נוסיף עוד מסנן (add filter +)
- נקיש Previous Page Path (נתיב העמוד הקודם)
- נוודא שהתנאי מתחיל ב- include (כולל, בשונה מהמקרה הקודם, היות ואנחנו רוצים למקד את התנאי)
- נשאיר את התנאי ב – exact ובשדה נכתוב (entrance) – כלומר, תכלול בתוצאות רק מה שהוא כניסה ישירה לעמוד (שזה אומר באנושית מדוברת – לא הגיע מעמוד אחר באתר שלנו)
בסיום נלחץ Save (שמור) שבתחתית העמוד.
נקבל דו“ח שיראה לנו את כל הכניסות לעמוד ה-404 מחוץ לאתר שלנו בתאריך המוגדר.
- עמודת ה-PAGE תראה את הכתובת שבה קיימת השגיאה
- עמודת Full Referrer תציג כתובת עמוד באתר חיצוני שמפנה לעמוד השגיאה שלנו. כדאי לדעת, במקרים רבים הכתובת הזו לא תהיה שימושית כי היא תגיע לדוגמה מחיפוש בגוגל או לינקים דינמים משונים. הרעיון הוא להתמקד בהפניות שנראות הגיוניות (כמו לדוגמה מבלוגים אחרים).
- עמודת Page Title תציג את הכותרת של עמוד ה-404 שלכם
- עמודת Unique Pageviews תציג את מספר ההתרחשויות בהן אירעה השגיאה.
זהו, עכשיו יש לנו שני דוחות שמורים שאנחנו יכולים לגשת אליהם מתי שאנחנו רוצים ולמשוך מהם את המידע שאנחנו צריכים באופן ברור ונוח עבור כל תקופת זמן שנבחר (פשוט בוחרים תאריך בצד ימין למעלה).
כאמור – את הדוחות נוכל למצוא אם ניגש בתפריט הימני ל – Customization ושם נבחר ב- Custom Reports.
אם יש שאלות מוזמנים כאן בתגובות, מקווה שזה יעזור לסגור לכם פינה שימושית ויעילה.
קרדיט למאמר מקור:
https://www.searchviu.com/en/404-errors-google-analytics