איך לעקוב אחר לינקים שבורים 404 באתר שלכם?

איך לעקוב אחר לינקים שבורים 404 באתר שלכם?

בחיפושי על דרך התנהלות טובה ונוחה עבורנו בכל הקשור ללינקים שבורים באתרים שלנו, נתקלתי במאמר נהדר מבית היוצר של https://searchviu.com שדרכו למדתי על שיטה סופר יעילה איך לעקוב באופן מתמיד אחר קישורים שבורים בעזרת Google Analytics. קישור למאמר מקור באנגלית ניתן למצוא בסוף הפוסט. 

מהם לינקים שבורים?

אלה לינקים שלא מובילים לשום מקום.
הם יכולים להיות קישורים ישנים שהעמודים אליהם הובילו פעם השתנו או שכבר אינם קיימים.

לינקים שבורים מתחלקים ל-2 קבוצות מבחינת מקור:

  • לינקים פנימיים בתוך האתר. לדוגמה – קישור בגוף פוסט לפוסט אחר שכתובתו השתנתה.
  • לינקים חיצוניים שמובילים לעמוד שלא קיים באתר שלכם. הדוגמה הכי פשוטה היא תוצאות חיפוש של גוגל, או קישור אליכם ממאמר בבלוג אחר.

בגדול - לינקים שבורים יכולים לפגוע באתר שלכם באופנים הבאים:

  • חווית משתמש – גולש שרואה לינק ומצפה להגיע לאן שהובטח לו – מקבל דף שגיאה (במקרה הטוב, במקרה הרע מקבל פשוט דף ריק) ומתאכזב.
  • דרוג מול גוגל – גוגל מפעילה בוטים שסורקים את האתר (גם שלכם) כדי להבין את המבנה שלו ואת המידע שהוא מכיל. כשבוט של גוגל נתקל בלינקים מתים שקבורים איפשהו במעמקי האתר שלכם, הוא לא אוהב את זה. וכשגוגל לא אוהב משהו באתר שלכם, הוא יציע אתכם פחות, או נמוך יותר בתוצאות החיפוש. בנוסף, אם האתר שלכם מדורג נמוך בעיני גוגל, זה יכול להשפיע גם על הדרוג הכללי של האתר ואז אתם יכולים להיות מוצעים נמוך יותר גם עבור תוצאות פעילות ותקינות.

הטיפול בלינקים שבורים בדרך כלל מטופל ב:

  • אם יש לינק חלופי תקין – נרצה לבצע הפניה (301) תואמת לעמוד החדש. ניתן לבצע הפניה שכזו במספר דרכים: דרך תוסף באתר (לרוב תוספי ה-SEO בגרסאות הPRO שלהם יש פיצ‘ר של הפניה), דרך נוספת היא דרך השרת (פשטות הביצוע תלויה בממשק הניהול של השרת) או דרך ה-DNS (שזה קצת יותר מגושם, ופחות מתאים לסקופ של אתרים בניהול עצמי).
  • הפניה לעמוד 404 (שזה עמוד ייעודי שנוצר עבור לינקים שבורים, כל פעם שמגיעים ללינק שלא קיים – נפתח עמוד 404), הדף הזה בעל חשיבות גבוהה כי דרכו אפשר לעזור למשתמש להמשיך למקום אחר (באמצעות חיפוש, הכוונה הלאה או יצירת קשר) במקום להתקע (דרך ללא מוצא) ולנטוש. בעולם הוורדפרס לרוב התבניות יש עמוד 404 בנוי מראש, כך שמלכתחילה טוב לדעת שהמשתמש לא יגיע לעמוד ריק. נשאר רק להתייחס אליו ולשים בו קצת הכוונה למה הלאה.
  • אם מדובר בלינק חיצוני שבור מאתר תוכן מנוהל, ניתן לפנות לבעל האתר ולבקש ממנו שיעדכן את הלינק אצלו.

אבל איך בכלל מוצאים את הלינקים השבורים שלכם?

קיימות מספר שיטות, אלו הנפוצות:

  • באמצעות כלים אונליין – הם יסרקו את האתר שלכם ויאתרו את כל הלינקים השבורים. יש הרבה כאלו והבעיה שרובם יביאו מידע חלקי שקשה להבין (כמו לדוגמה באיזה עמוד מופיע הלינק).
    דוגמה לאתר כזה:
    https://www.deadlinkchecker.com
    דוגמה לאתר מוצלח יותר בעיני שבפנים אפשר לקבל אינפורמציה על איפה הלינק השבור נמצא:
    https://www.drlinkcheck.com
  • באמצעות כלים אופליין (תוכנה להורדה) – מורידים תוכנה, מזינים בה את כתובת האתר, התוכנה תבצע סריקה ותציג בפניכם את הניתוח שלה.
    פתרון מאוד פופלרי מהסוג הזה הוא THE SCREAMING FROG
    https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider
    אני פחות משתמש בו כי אני לא אוהב את הקונספט של להוריד תוכנות מיותרות למחשב בשביל לבצע פעולות שקשורות באלמנטים שהם אונליין במהותם. זוהי העדפה אישית, וכדאי לציין שאנשי SEO מאוד אוהבים את הכלי הזה.
  • באמצעות תוסף ה-SEO באתר שלכם, אנחנו משתמשים בתוסף SEO PRESS לניהול ה-SEO באתרים שלנו, ובגרסת ה- PRO שלו יש פיצ‘ר של סריקת לינקים שבורים וקבלת דו“ח עליהם.
    בנוסף, יש להם פיצ‘ר מעקב נוח שמתעד כניסות לאתר שהובילו לעמוד 404.
מסכי הגדרת הבוט לסריקה של לינקים שבורים בתוסף SEOPRESS PRO
מסכי הגדרת הבוט לסריקה של לינקים שבורים בתוסף SEOPRESS PRO

המשותף לשיטות אלו (בעיקר ה-2 הראשונות) – הוא שהן יחידניות, כלומר – כשנרצה לבצע את הבדיקה – ניגש ונבצע אותה. אין אלמנט של מעקב ורישום נתונים.
פעולת הסריקה יכולה לקחת זמן (אם האתר שלכם גדול) והמידע מבודד משאר המידע על האתר (כמו לדוגמה מאיפה הגיעו לעמוד הריק).

השיטה המגניבה ממש

לנהל מעקב אחר לינקים שבורים בעזרת Google Analytics

שיטה נוספת ומעניינת שארצה לשתף היא לנצל את כוחו של גוגל אנליטיקס שמנטר את הגלישה באתר כדי לתעד תנועה שמתבצעת בלינקים שבורים (שמובילה לעמוד 404). היתרון הוא שגוגל אנליטיקס כן מחובר למכלול המידע באתר שלכם, ומתעד אותו כל הזמן, כך שאתם יכולים לראות נתונים בפרקי זמן ובנוסף לא צריך לבצע סריקות ארוכות.

אז מה הרציונל? אנחנו נרצה לייצר 2 דוחות שעוקבים אחרי עמוד ה-404 שלנו ומאיפה הגיעו אליו.
דו“ח אחד עבור לינקים פנימיים (בתוך האתר שלנו) ודוח אחד עבור לינקים חיצוניים (אל האתר שלנו מבחוץ).

1 - איך עושים דו“ח לינקים שבורים עבור קישורים פנימיים באתר שלנו?

ראשית נייצר לנו דו“ח אישי חדש:

  1. ניגש לממשק שלנו בגוגל אנליטיקס
  2. בצד שמאל בתפריט נבחר את Customization (התאמה אישית) ובתת-תפריט נבחר Custom Reports (דוחות מותאמים)
  3. נייצר דו“ח חדש בלחיצה על + New Custom Report
גוגל אנליטיקס - יצירת דוח מותאם אישית
גוגל אנליטיקס - יצירת דוח מותאם אישית

ייפתח לנו חלון יצירת הדוח, נתחיל בלתת כותרת לדו“ח תחת Title – אפשר לקרוא לו ”404 שגיאות לינקים שבורים פנימיים“.
לאחר מכן נתחיל להגדיר אותו תחת REPORT CONTENT:

  1. ב-Type (סוג) נבחר Flat Table (תצוגת טבלה פשוטה)
  2. ב- Dimensions (מימדים) נלחץ על הוספת הבאים:
    page
    previous page path
    page title
    
(אנחנו נרצה לתפוס את העמוד, את העמוד הקודם שהוביל אליו, ואת הכותרת שלו)
  3. ב-Metrics (מדדים) נוסיף את Unique Pageviews
גוגל אנליטיקס , בחירת מימדים ומדדים לדוח המותאם
גוגל אנליטיקס , בחירת מימדים ומדדים לדוח המותאם

כעת נרצה לסנן את התוצאות לעמוד שמבחינתנו הוא תוצאה של לינק שבור – וזה עמוד ה-404 שלנו, בנוסף נרצה לסנן את התוצאות רק עבור קישורים פנימיים באתר.
תחת Filters (סינון):

  1. נלחץ add filter + (הוסף מסנן)
  2. נקיש Page Title (עמודים שכותרתם …)
  3. נוודא שהתנאי מתחיל ב- include (כולל)
  4. נשנה את התנאי exact ל-regex ובשדה נכתוב 404 (או כל מחרוזת אחרת שאנחנו יודעים בוודאות שמופיעה בכותרת של עמודי ה-404 שלנו)
  5. נוסיף עוד מסנן (add filter +)
  6. נקיש Previous Page Path (נתיב העמוד הקודם)
  7. נוודא שהתנאי מתחיל ב- exclude (לא כולל, היות ואנחנו רוצים להחריג את התנאי הזה)
  8. נשאיר את התנאי ב – exact ובשדה נכתוב (entrance) – כלומר, תוריד מהתוצאות כל מה שהוא כניסה ישירה לעמוד (שזה אומר באנושית מדוברת – תסתיר תוצאות מחוץ לאתר)

בסיום נלחץ Save (שמור) שבתחתית העמוד.

גוגל אנליטיקס - הוספת סינון לתוצאות הדוח
גוגל אנליטיקס - הוספת סינון לתוצאות הדוח

נקבל דו“ח שיראה לנו את כל הכניסות לעמוד ה-404 מתוך האתר שלנו בתאריך המוגדר.

  • עמודת ה-PAGE תראה את הכתובת שבה קיימת השגיאה
  • עמודת Previous Page Path תציג את העמוד שמפנה לעמוד השגיאה
  • עמודת Page Title תציג את הכותרת של עמוד ה-404 שלכם
  • עמודת Unique Pageviews תציג את מספר ההתרחשויות בהן אירעה השגיאה.
גוגל אנליטיקס - דו"ח לינקים שבורים פנימיים
גוגל אנליטיקס - דו"ח לינקים שבורים פנימיים

2 - איך עושים דו“ח לינקים שבורים עבור קישורים חיצוניים שמפנים לאתר שלנו?

בדיוק כמו קודם, ראשית נייצר לנו דו“ח אישי חדש:

  1. ניגש לממשק שלנו בגוגל אנליטיקס
  2. בצד שמאל בתפריט נבחר את Customization (התאמה אישית) ובתת-תפריט נבחר Custom Reports (דוחות מותאמים)
  3. נייצר דו“ח חדש בלחיצה על + New Custom Report

ייפתח לנו חלון יצירת הדוח, נתחיל בלתת כותרת לדו“ח תחת Title – אפשר לקרוא לו ”404 שגיאות לינקים שבורים חיצוניים“.
לאחר מכן נתחיל להגדיר אותו תחת REPORT CONTENT:

  1. ב-Type (סוג) נבחר Flat Table (תצוגת טבלה פשוטה)
  2. ב- Dimensions (מימדים) נלחץ על הוספת הבאים:
    page
    Full Referrer (זה שונה ממקודם)
    page title
    
(אנחנו נרצה לתפוס את העמוד, את העמוד שהפנה אליו, ואת הכותרת שלו)
  3. ב-Metrics (מדדים) נוסיף את Unique Pageviews

כעת נרצה לסנן את התוצאות לעמוד שמבחינתנו הוא תוצאה של לינק שבור – וזה עמוד ה-404 שלנו, בנוסף נרצה לסנן את התוצאות רק עבור קישורים חיצוניים באתר.
תחת Filters (סינון):

  1. נלחץ add filter + (הוסף מסנן)
  2. נקיש Page Title (עמודים שכותרתם …)
  3. נוודא שהתנאי מתחיל ב- include (כולל)
  4. נשנה את התנאי exact ל-regex ובשדה נכתוב 404 (או כל מחרוזת אחרת שאנחנו יודעים בוודאות שמופיעה בכותרת של עמודי ה-404 שלנו)
  5. נוסיף עוד מסנן (add filter +)
  6. נקיש Previous Page Path (נתיב העמוד הקודם)
  7. נוודא שהתנאי מתחיל ב- include (כולל, בשונה מהמקרה הקודם, היות ואנחנו רוצים למקד את התנאי)
  8. נשאיר את התנאי ב – exact ובשדה נכתוב (entrance) – כלומר, תכלול בתוצאות רק מה שהוא כניסה ישירה לעמוד (שזה אומר באנושית מדוברת – לא הגיע מעמוד אחר באתר שלנו)

בסיום נלחץ Save (שמור) שבתחתית העמוד.

אנליטיקס - הגדרות דוח עבור לינקים שבורים מבחוץ, השונה מוקף בשחור
אנליטיקס - הגדרות דוח עבור לינקים שבורים מבחוץ, השונה מוקף בשחור

נקבל דו“ח שיראה לנו את כל הכניסות לעמוד ה-404 מחוץ לאתר שלנו בתאריך המוגדר.

  • עמודת ה-PAGE תראה את הכתובת שבה קיימת השגיאה
  • עמודת Full Referrer תציג כתובת עמוד באתר חיצוני שמפנה לעמוד השגיאה שלנו. כדאי לדעת, במקרים רבים הכתובת הזו לא תהיה שימושית כי היא תגיע לדוגמה מחיפוש בגוגל או לינקים דינמים משונים. הרעיון הוא להתמקד בהפניות שנראות הגיוניות (כמו לדוגמה מבלוגים אחרים).
  • עמודת Page Title תציג את הכותרת של עמוד ה-404 שלכם
  • עמודת Unique Pageviews תציג את מספר ההתרחשויות בהן אירעה השגיאה.
גוגל אנליטיקס - דו"ח לינקים שבורים חיצוניים
גוגל אנליטיקס - דו"ח לינקים שבורים חיצוניים

זהו, עכשיו יש לנו שני דוחות שמורים שאנחנו יכולים לגשת אליהם מתי שאנחנו רוצים ולמשוך מהם את המידע שאנחנו צריכים באופן ברור ונוח עבור כל תקופת זמן שנבחר (פשוט בוחרים תאריך בצד ימין למעלה).

כאמור – את הדוחות נוכל למצוא אם ניגש בתפריט הימני ל – Customization ושם נבחר ב- Custom Reports.

אם יש שאלות מוזמנים כאן בתגובות, מקווה שזה יעזור לסגור לכם פינה שימושית ויעילה.

מאת:

שמעון שומרון

שמעון שומרון

מעצב ואיש אינטראקטיב, נושם ממשקים וחווית משתמש. יוצר דיגיטל, חובב צילום אווירי (רחפן) וקרקעי (מצלמת כיס). נרגש מטכנולוגיה, גיק משחקים ויישומים אינטראקטיביים. מפרק סדרתי.
 אני רוצה להגיב!

שתפו הלאה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו.
כי היי, לימונים בחינם וזה...

הצטרפו לרשימת התפוצה של לימונדה ונדאג לעדכן אתכם עם:
› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

מאת: שמעון שומרון

מעצב ואיש אינטראקטיב, נושם ממשקים וחווית משתמש. יוצר דיגיטל, חובב צילום אווירי (רחפן) וקרקעי (מצלמת כיס). נרגש מטכנולוגיה, גיק משחקים ויישומים אינטראקטיביים. מפרק סדרתי.

‹ שתפו הלאה

pointer-90deg
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

המשמעות מאחורי סמל האהבה של פרינס
השראה

המשמעות מאחורי "סמל האהבה" aka פרינס

בשבוע שעבר עוד אייקון עזב אותנו, אבל הפעם מדובר באייקון אמיתי, אחד כזה שהלך עם זה ממש רחוק. ב-1993, שינה פרינס את שמו לסמל.

כריכות ספרים, עיצוב כריכות
עיצוב

עפה על עצמי (או איך אני אוהבת לעצב כריכות ספרים)

יש מקרים שרק בסוף תהליך העבודה, כשאני עוצרת ומסתכלת אחורה על הדרך, אני מבינה את המשמעות של לעשות משהו טוב ואז לעשות אותו טוב עוד יותר. ככה זה עם כריכות ספרים. מתחילים ב-100% ועולים.

כרטיס ביקור – סופו של עידן?
עיצוב

כרטיס ביקור – סופו של עידן?

אחד הדברים הראשונים שעשיתי כשהפכתי לעצמאית ופתחתי את הסטודיו היה לעצב לעצמי כרטיס ביקור. אני לא יודעת למה, אבל בזמנו זה היה נראה לי כמו סוג של חותמת שאומר 'אני עסק רציני'.
היום אני יכולה לספר לכם שהרוב המוחץ של הכרטיסים שהדפסתי עדיין אצלי (ולא הדפסתי הרבה, בסביבות ה-200).

הגדה של פסח לילדים
עיצוב

הגדה של פסח לילדים

ליל הסדר כבר ממש כאן, וחיפשתי בחנויות הספרים והיצירה הגדה של פסח כדי להעסיק את יוני, בן השנתיים שלי, בזמן הסדר.

מסתבר שסיפור יציאת מצריים, מהצד הויזואלי שלו, הוא הרבה יותר מפחיד ומאיים בעיניים של הילדים, וכך יצא שכל אגדה לקטנטנים שנתקלתי בה הייתה קצת ברוטלית.

שנה טובה במתנה
עיצוב

שנה טובה במתנה!

אז מבלי ששמנו לב ראש השנה כבר ממש כאן, איך זה הגיע כל כך מהר?!
תיבת דואר מתחילה להתמלא בברכות ואיחולים וזה תמיד מחמם את הלב, ועכשיו הגיע הזמן להחזיר אהבה 😉 ונחשו מה? סגרתי לכם פינה!
אז אם אתם קצרים בזמן וחנות היצירה לא נמצאת מתחת לבית שלכם, את מוזמנים להדפיס ממארז השנות טובות שהכנתי לכם.

ניתוח פרסונות
אסטרטגית תוכן

ניתוח פרסונות – לעבוד מול אנשים

יש 3 אנשים שאני כותבת להם את הבלוג הזה.
אחת מהן היא עדי, ואת הפוסט הזה אני מקדישה לה.
אבל עדי לא באמת קיימת.
עדי היא אחת הפרסונות שאני כותבת אליהן. אני כותבת אליה כי אני יודעת מה מפחיד אותה, מה הקשיים שלה ומה יכול לעזור לה.

כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו.כי היי, לימונים בחינם וזה...

› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

עוד באותו נושא:

כשתחפשו שרת אחסון תיתקלו במאות אפשרויות, מצד אחד זה נהדר – כי זה אומר שיש לכם המון אופציות לבחור מהן, מצד שני זה יכול להיות מאוד מבלבל, כי איך יודעים לבחור נכון? ובכן בשביל זה אספנו עבורכם 9 טיפים שיעזרו לכם לבצע בחירה נכונה לכם ולאתר שלכם.
7 דקות קריאה
יש גם וידאו
את מפגש הזום-דייט האחרון שלנו קבענו כדי לפתוח בפניכם את עולם הוורדפרס, אלו שאלות שחוזרות על עצמן מכל מי שרוצה להקים אתר או בלוג ולא יודע מאיפה להתחיל, אז ריכזנו את הכל לשעה וחצי של שאלות ותשובות, ואנחנו מזמינים אתכם לצפות בהקלטת השידור או לקרוא את הפוסט המסכם.
9 דקות קריאה
יש גם וידאו
עם אינסוף קבצי גרפיקה על המחשב ותחביב צילום (בכל זאת, מכורה לאינסטגרם), המחשב והטלפון שלי זועקים לעזרה וניקוי על בסיס קבוע. כדי לפתור את הבעיה פניתי לאישי היקר שתמיד יש לו פתרונות קסם, כאלה שגורמים לי להגיד "אה, וואלה?!"
9 דקות קריאה

מחפשים נושא אחר?
בואו למצוא את כל התכנים בבלוג