ניתוח פרסונות – לעבוד מול אנשים

יש 3 אנשים שאני כותבת להם את הבלוג הזה. כל פוסט שאני כותבת, אני כותבת לאחד מהם, זה תלוי מה הוא שאל אותי. הרבה עבודה בשביל 3 אנשים, לא?

אחת מהן היא עדי, ואת הפוסט הזה אני מקדישה לה.
עדי, עצמאית, בת 29 ונשואה. יש לה 2 ילדים קטנים, עמית (5) ויעל (2). היא בעלת מותג תכשיטים שרוצה לפרוץ לקהל חדש. כרגע היא עושה הכל לבד, מטפלת בעסק ומשווקת אותו. היא מרגישה שיש עליה עומס ושהיא הולכת לאיבוד- יותר מידי לדעת, מעט מידי זמן ללמוד ולעשות.

אבל עדי לא באמת קיימת.
עדי היא אחת הפרסונות שאני כותבת אליהן בבלוג שלי. אני כותבת אליה כי אני יודעת מה מפחיד אותה, מה הקשיים שלה ומה יכול לעזור לה. 

ניתוח פרסונות

אז מה זה פרסונה?

פרסונה היא דמות פיקטיבית, שמייצגת חלק מקהל היעד שלנו. יש לה מאפיינים דמוגרפיים כמו גיל ומקום מגורים, מאפיינים אישיים כמו תחומי עניין ותחביבים ומאפיינים שיווקיים כמו הרגלי צריכה.

המטרה של הפרסונה היא לאפיין את קהל היעד שלנו לתת לו שם ופנים, להפוך אותו ליישות קיימת שקל להתחבר אליה וקל יותר לדבר אליה.

כשאנחנו, בעלי עסק, חושבים על קהל היעד שלנו אנחנו נוטים להגדיר ולאפיין אותו במונחים ריקים מרגש – "קהל חילוני", "אנשים שאוהבים לקרוא", "נשים בנות 20+" וכ"ו, כשבעצם אנחנו מסירים כל אנושיות מהקהל אליו אנחנו רוצים לפנות, שוכחים משגרת היום שלו ומהסביבה בה הוא חי – במילים אחרות, אנחנו שוכחים שהוא אדם בדיוק כמונו.

שימוש בפרסונות הוא נכון לכל תחום ולכל מוצר – בין אם אנחנו כותבים תוכן, מעצבים אתר או מוכרים מוצר פיזי, כל עוד יש לנו קהל יעד לפנות אליו כדאי לנו להשתמש בפרסונה.

כל פרסונה בה נשתמש תתאר קבוצה משמעותית בקהל היעד שלנו, אין צורך לתאר כל אדם כמו שאין דבר כזה עסק שפונה אל "כולם".

ייתכן ואתם מרגישים שאתם מכירים את קהל היעד שלכם ויודעים בדיוק אל מי אתם פונים, גם במצב כזה אני ממליצה לכם להפוך את "גברים רווקים, בני 28-35 מאזור המרכז" ולהתחיל לדבר אל יואב, שחר ועידו, הלקוחות הפוטנציאלים שלכם.

כשנכיר אותם טוב יותר, אישית יותר, נדע לכוון את הקול שלנו אליהם, למכור ולשווק בדיוק להם ובדיוק את מה שהם צריכים.

ניתוח פרסונות

אז איך מבצעים ניתוח פרסונה?

ניתוח פרסונה יתחיל תמיד בשאלה – מה אנחנו בעצם רוצים לבדוק?  אנחנו צריכים מיקוד, מטרה.

נפרוס את כל מה שאנחנו כבר יודעים ולמדנו עד עכשיו על קהל היעד שלנו וננסה להבין את אופי ההתנהגות שלו עם המוצר שלנו, האם יש דפוסי התנהגות שחוזרים על עצמם, מה הקשיים בהם הוא נתקל ומה הצורך שלו מהמוצר שלנו.

גם אם המוצר שלנו הוא תוכן, בלוג למשל, אנחנו יכולים לזהות אצל הקוראים שלנו את הנקודות שבהם הם מתקשים או הנושאים שהם מתחברים אליהם יותר ואוהבים יותר לקרוא, ועל ידי זה לבחור את נושאי הכתיבה שלנו.

נחלק ונסדר את הידע שלנו בין 2-6 קבוצות משתמשים, תלוי בגודל והיקף הפרוייקט.
כל קבוצה היא פרסונה אחת, דמות אחת. כל פרסונה תאופיין באופן שונה אחת מהשניה כדי שנוכל "לתקוף" כל צורך ובעיה שיכולים לצוץ.

נכתוב לכל פרסונה את "הסיפור שלה", מאיפה היא באה, בת כמה היא, האם היא נשואה? יש לה ילדים? מה היא אוהבת לעשות? ניתן לה שם ופנים (כן כן… פנים, תמונה – זה הופך את כל התהליך לקל יותר ויוצר אמפתיה ביניכם לבין הפרסונה).

בעזרת מחקר הפרסונות שלנו אנחנו נוכל לענות טוב יותר על שאלות כמו "למה תמר צריכה לרכוש את הסדנה שלי?", "האם הנוסח הזה ידבר אל יובל?", "האם דינה תדע שצריך ללחוץ על הכפתור הזה?" או "באיזה שעה הכי נכון לי לפרסם לאביב?"

את כל זה נרכז במסמך מסודר שנוכל תמיד לשלוף ולהיעזר בו כשאנחנו באים לאפיין אתה מוצר או המערכת שלנו, לכתוב פוסט ולשווק את העסק שלנו.

וכדי לעשות את החיים קצת יותר קלים – ברור שהכנתי לכם קובץ מסודר להורדה! הוא מחכה לכם בסוף הפוסט.

מה זה עמוד נחיתה ולמה אתם צריכים צריכים אותו

אבל רגע, זה לא קצת מאוחר מידי?

ברור שלא! לקדם ולפתח את העסק שלנו זה אף פעם לא מאוחר מידי, גם אם האתר שלכם כבר בנוי והלוגו מככב בכל הפרסומים שלכם – תמיד יש מקום לעוד.

הרבה עסקים קטנים נוטים לחשוב שבגלל שאין מאחוריהם צוותים שלמים של מחקר, איפיון ושיווק אז הם לא יכולים או לא צריכים לחשוב ולעבוד כמו עסקים גדולים.
אני מאמינה שכדי להתפתח אנחנו חייבים לדעת לקחת את "כלי העבודה" של הגדולים ולהשתמש בהם לצרכים שלנו.

לדוגמה – אם תרצו לבצע מחקר מדוייק יותר ונכון יותר כדאי לכלול גם  תצפיות על קהל היעד וראיונות איתו, אבל לא תמיד יש זמן ותקציב לכך, ואני מעדיפה שיהיה לכם מחקר פרסונות התחלתי מאשר שום מחקר בכלל, כך שבמצב כזה במקום תצפיות הייתי משתמש בחוות דעת של משתמשים שאני בוחרת ומגדירה מראש ולהם מגישה את המוצר להתנסות – וזה, אגב משהו שהרבה מאתנו עושים כאסטרטגיה שיווקית בל מקרה.

ניתוח פרסונות

רוצים לקבל את קובץ מחקר פרסונות שלי ישירות למייל?

הצטרפו לרשימת התפוצה שלי והקובץ ישלח אליכם מייד

אם יש שאלות אתם מוזמנים להצטרף אלי ולעוד עצמאיים רבים וטובים בקבוצת הפייסבוק שלנו "לחשוב כמו מותג". בהצלחה!

שומעים? לא מזמן העלינו פוסט שמהווה השלמה נהדרת לתוכן הזה:

איך למצוא את קהל היעד שלי

איך למצוא את קהל היעד שלנו?

אפילו מוצרי בסיס כמו לחם או חלב לא יתאימו לכולם, אז בטח שלא המותג שלנו, ההרצאה שלנו, הקורס שלנו, הספר שלנו, חשבון האינסטגרם שלנו.
הקהל שלנו הוא לא כולם ואנחנו לא יכולים להניח אף פעם שלמוצר או שירות יש את אותו הקהל. פוסט שלישי בסדרה.

לקריאה »
מאת:
תמונה של חן יאקה שומרון
חן יאקה שומרון
מעצבת ואשת אינטראקטיב, חיה ונושמת את המדיה הדיגיטלית. מאמינה בייחוד ובבידול, בתהליכי חשיבה, התמודדות ופיצוח של מסרים. חולמת לעזור לכל עסק קטן לחשוב כמו מותג.
שתפו הלאה:
כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו.
כי היי, לימונים בחינם וזה...

הצטרפו לרשימת התפוצה של לימונדה ונדאג לעדכן אתכם עם:
› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

מאת: חן יאקה שומרון

מעצבת ואשת אינטראקטיב, חיה ונושמת את המדיה הדיגיטלית. מאמינה בייחוד ובבידול, בתהליכי חשיבה, התמודדות ופיצוח של מסרים. חולמת לעזור לכל עסק קטן לחשוב כמו מותג.

תוכן עניינים

‹ שתפו הלאה

pointer-90deg

כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו. כי היי, לימונים בחינם וזה...

› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

 אני רוצה להגיב!

2 מחשבות על “ניתוח פרסונות – לעבוד מול אנשים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באותו נושא:

2024 כבר כאן ואיתה מגיעים השינויים בהנחיות הדיוור של גוגל ויאהו. מה זה אומר מהצד שלנו, המדוורים? שיש כמה שינויים שכדאי לנו להטמיע ממש עכשיו.
העניין עם תוכן הוא שאנחנו לא יכולים לעצור ברגע שסיימנו לכתוב אותו, בדיוק כמו האמירה על עץ אחד בודד שנופל ביער – אף אחד לא
7 דקות קריאה
מיתגתם, אפיינתם, עיצבתם ובניתם אתר לעסק שלכם וזה ממש ממש מעולה. אתם רוצים שכולם יכירו אתכם וכולם בברנז'ה אומרים שזה לוקח זמן, לאט לאט, וסבלנות.
5 דקות קריאה

מחפשים נושא אחר?
בואו למצוא את כל התכנים בבלוג

Scroll to Top
א

אה, סליחה?
מה עושים כאן?

שאלה מצויינת! טוב ששאלת.
כאן נרשמים לרשימת הדיוור שלנו.
מדי פעם* אנחנו נשלח לך אימייל עם תכנים בנושאי עיצוב, מיתוג ונוכחות דיגיטלית ברשת.

אז אם כבר קראת כאן פוסט או שניים ואהבת, זה הזמן להשאיר פה את כתובת המייל שלך.

*מדי פעם = פעם בחודש בערך. ללא ספאם ודואר זבל, ניתן להתנתק בכל עת.

רוצים לדבר?

השאירו פניה בטופס הבא:

מ

מעולה!
נרשמתם בהצלחה!

איזה כיף שהצטרפתם אלינו!
עכשיו, כשאתם חלק מרשימת הדיוור שלנו, אתם תהיו הראשונים לקבל פוסטים חדשים מהבלוג, טיפים, הפתעות והצעות מיוחדות ששמורות רק לכם!
רק תבדקו את המייל שקיבלתם מאיתנו ושהוא בטעות לא נכנס לספאם.