איך אנחנו מתמודדים עם שינויי אלגוריתמים

סקנדל הפליטה של פולקסווגן

בסוף שנת 2015 קונצרן המכוניות פולקסווגן נכנס לאחד המשברים החמורים בתולדות תעשיית הרכב העולמית. המשבר ידוע כסקנדל הפליטה של פולקסווגן.
התפרצותו החלה כשסוכנות הגנת הסביבה האמריקאית (EPA) הודיעה על הפרה מטעם היצרן הגרמני של חוק האוויר הנקי האמריקאי – חוק פדרלי.
הסוכנות מצאה שאימפריית הרכב התאימה תכנותית את המנועים שלה לעבור ברף הנורמלי במבחני הפליטה של תחמוצת החנקן עבור רכבי הדיזל שלה לאורך שנים, ואז בשימוש רגיל מנועי הטורבו חזרו לפלוט שיעורים גבוהים מהמותר בחוק. הם רימו את הטסט.

השלכות המשבר

בארה“ב מדובר היה בפיאסקו של כ-500,000 רכבים, אבל הפרשה התחילה לגלגל כדור שלג בדמות בדיקות של מדינות שונות בעולם וחשפה את מימדי התרמית למספר אסטרונומי של כ-11,000,000 רכבים בעולם במהלך השנים 2009-2015 שכוללים את הדגמים הפופולרים ביותר וגם של חברות הבת (כגון אאודי היוקרתית). 11,000,000 רכבים נקראו למוסכים ל-RECALL. מניות החברה התרסקו בתוך יומיים ב-38%. מעריכים שהנזקים הכלכליים מהמשבר (זימון למליוני רכבים לבוא למוסכים וקנסות כבדים ברחבי מדינות ברחבי הגלובוס) האמיר לכ-18 מיליארד דולר. על המכה לאמון במותג ייקח לפולקסווגן עוד שנים רבות להתגבר.

פולקסווגן חטפה מכה כי עסקה באיך לעבור מבחן. באיך לקבל תוצאה גבוהה.
”באיך האלגוריתם עובד“ (משל)

אפשר גם אחרת

מהצד השני – ישנה חברה קטנה בהרבה, שלא מעניין אותה איך מתנהל המבחן. לא מעניין אותה להוציא תוצאה טובה. לא מעניין אותה ”איך האלגוריתם עובד“. לחברה הזו קוראים טסלה, והיא מייצרת מכוניות חשמליות, שהן עוברות את המבחן הפליטה בדירוג 0, פשוט כי הן לא פולטות.

החוק לזיהום הפליטה והשינויים שלו לא מעניינים ולא מדאיגים את טסלה, והיא לא משקיעה את מאמציה ב“להתמודד עם הגזירה“, כי הגזירה היא רק שאיפה לערך שטסלה ממילא מקיימת מעצמה ברמה הרבה יותר גבוהה.

אז איך זה קשור אלינו אתם שואלים?

לאורך שנות פעילותנו במרחב הרשתי אנחנו  רואים כמעט באופן עונתי דרמות על שינויי אלגוריתמים, על שינויי חשיפה, על קריזות של חברות כמו אינסטגרם או פייסבוק או גוגל או יוטיוב שכל אחת בתורה פעם בכמה שנים מקבלת את הג‘ננה ומשבחת את האלגוריתמים שלה, ואז מתחילה פאניקה – של הנה זהו, עכשיו מה שעבד אתמול לא יעבוד מחר.

ובכן עבור מי שעוסק בלעבור מבחן, בלפצח את האלגוריתם, בלמצוא את "השיטה להביא עוקבים/לייקים/חשיפה/ראנקינג/ושאר הפירות הזמניים – הוא יהיה במרדף תמידי של חתול ועכבר מול טובי המוחות בעולם שמקבלים משכורות עתק כדי לזהות מתי עושים עליהם סיבוב ומנסים לנצל את היישות הקיברנטית שאלפי עובדיהם מפתחים ומשכללים במשך שנים.

אז אתם יכולים להמשיך להיות במרדף, או לעצור ולחשוב רגע, מה סך הכל פייסבוק/גוגל/אינסטגרם רוצים. ואם תתעסקו בלספק את מה שהם רוצים, לא תצטרכו לנהל משברים ולחיות מעדכון לעדכון.
כמה פוסטים ביום, איזה טאגים טובים, כמה מלים בפוסט, כמה קיוורדס בכותרת, כן לינקים, לא לינקים, פעם בשבוע או פעמיים ביום, בגוף הפוסט או בתגובות, לרוחב או לגובה, עם אייקונים או בלי, תמונה אחת תמונה או סרטון. מה נכון? מה לא?

עזבו אתכם, תנו ערך, תנו תוכן, תנו משמעות – בצורה עקבית, בצורה שלכם, כשהקהל לא יהיה רק מספר, כשהשמות לא יהיו רק שיטה – גוגל, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב – ישמחו לפרגן חזרה בדרכים גלויות יותר וגלויות פחות, כי זה מה שמעניין אותם בסופו של יום – הקהל שלכם.

לא יודעים מה איתכם, אנחנו בוחרים להיות טסלה.
לאט לאט ובדרך שלנו.

מאת:
Picture of שמעון שומרון
שמעון שומרון
מעצב ואיש אינטראקטיב, נושם ממשקים וחווית משתמש. יוצר דיגיטל, חובב צילום אווירי (רחפן) וקרקעי (מצלמת כיס). נרגש מטכנולוגיה, גיק משחקים ויישומים אינטראקטיביים. מפרק סדרתי.
שתפו הלאה:
כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו.
כי היי, לימונים בחינם וזה...

הצטרפו לרשימת התפוצה של לימונדה ונדאג לעדכן אתכם עם:
› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

מאת: שמעון שומרון

מעצב ואיש אינטראקטיב, נושם ממשקים וחווית משתמש. יוצר דיגיטל, חובב צילום אווירי (רחפן) וקרקעי (מצלמת כיס). נרגש מטכנולוגיה, גיק משחקים ויישומים אינטראקטיביים. מפרק סדרתי.

תוכן עניינים

‹ שתפו הלאה

pointer-90deg

כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו. כי היי, לימונים בחינם וזה...

› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

 אני רוצה להגיב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באותו נושא:

קטעים נבחרים, אנקדוטות משעשעות ותחזיות פוקחות עיניים לסיכום 2019 ופתיחת 2020 כדי שגם אתם תוכלו להיכנס אל השנה החדשה עם מטרות מפוקחות יותר לעסק שלכם.
7 דקות קריאה
שימוש בסיפור, סטוריטלינג, הוא אחד הכלים המשמעותיים בעולם המיתוג. בעבר אנשי הקריאייטיב היו בונים סיפורים פיקטיביים למותגים, אבל היום הקהל שלנו הרבה יותר חשדן. היום סיפורים חייבים להיות אמיתיים. למה לסיפורים יש כל כך הרבה כח? ואיך אנחנו מספרים את הסיפור של המותג שלנו?
9 דקות קריאה
פעם כשהייתי מציגה את עצמי הייתי אומרת ״אני חיה ברשתות החברתיות״. אני באמת מחוברת כל הזמן ומכל מקום, מעניין לי שם, יש סיפורים נפלאים שם באינטרנט (והגיפים, או הגיפים) אז לא פלא שאני לא מוצאת שם את עצמי לאחרונה, למי בכלל יש זמן לצרוך תוכן כשאת עסוקה בלספור נתונים?
2 דקות קריאה

מחפשים נושא אחר?
בואו למצוא את כל התכנים בבלוג

Scroll to Top
א

אה, סליחה?
מה עושים כאן?

שאלה מצויינת! טוב ששאלת.
כאן נרשמים לרשימת הדיוור שלנו.
מדי פעם* אנחנו נשלח לך אימייל עם תכנים בנושאי עיצוב, מיתוג ונוכחות דיגיטלית ברשת.

אז אם כבר קראת כאן פוסט או שניים ואהבת, זה הזמן להשאיר פה את כתובת המייל שלך.

*מדי פעם = פעם בחודש בערך. ללא ספאם ודואר זבל, ניתן להתנתק בכל עת.

רוצים לדבר?

מצוין!
השאירו פניה בטופס הבא:

מ

מעולה!
נרשמתם בהצלחה!

איזה כיף שהצטרפתם אלינו!
עכשיו, כשאתם חלק מרשימת הדיוור שלנו, אתם תהיו הראשונים לקבל פוסטים חדשים מהבלוג, טיפים, הפתעות והצעות מיוחדות ששמורות רק לכם!
רק תבדקו את המייל שקיבלתם מאיתנו ושהוא בטעות לא נכנס לספאם.