אמנות ועיצוב - מה ההבדל ביניהם?

ההבדל בין עיצוב לאמנות

עיצוב ואמנות הם שני תחומי יצירה שקיים ביניהם בלבול רב. הבלבול הזה קיים הן אצל הלקוחות והן אצל חלק מבעלי המקצוע שיודעים להשתמש בתוכנות גראפיות ומשם מוכרים את הביטוי העצמי שלהם כעטיפה של עיצוב.

תעשו לי את זה יפה

הבלבול אינו עניין של סמנטיקה

בעסקים, בתי ספר ללימודי עיצוב ואמנות, משרדים או אפילו מערכות עיתונים – מחלקות העיצוב לעיתים קרובות מקושרות עם מחלקת הארט. זוהי טעות יסוד בפירושו של עיצוב. כשעיצוב ואמנות מתבלבלים, מרחב התועלת של המעצב הופך להיות מוגבל לסגנון ונראות – ”לעשות דברים יפים“.

אמנות ועיצוב - מה ההבדל ביניהם?
Photo by Yizheng Duanmu | Unsplash

לא. אנחנו לא עושים אמנות והמקצוע שלנו הוא לא לעשות דברים יפים. אנחנו מעצבים, וכדי להמחיש את ההבדלים בין השניים אני נעזר במאמר נהדר שנכתב על ידי אוסטין נייט (Austin Knight) – מעצב מוצר בגוגל, מנטור באוניברסיטות קולומביה וסטנפורד. לינק למאמר מקור באנגלית.

בעוד שעיצוב ואומנות חולקים יחד איכויות חופפות, אלו שני תחומים שונים במהותם. הם מיושמים דרך מערכי מידע שונים, הם נוצרים בתהליכים שונים, והם מבצעים פונקציות שונות. יותר מהכל האמירות האלה צריכות להמחיש שהחלטות עיצוביות לא יכולות להתבסס בלעדית על אינטואיציה, דעה או אגו. עיצוב צנוע הוא עיצוב טוב.

תחילתו של הבלבול הוא בעובדה שמעצבים (בחלקם) כמו אמנים, יודעים לצייר/לאייר/לרשום. רק שעבור מעצבים היכולת של רישום או שירבוט היא צורת חשיבה וסיעור מוח. זו דרכם לעשות ויזואליזציה לפתרון יצירתי עבור לוגו, פוסטר, כסא, אתר אינטרנט או פנים של חדר ילדים. למרות שהכלים של מעצבים ואמנים נראים דומים – עפרונות, עטים, תוכנות גראפיות, צבעים – השיטות, תהליך העבודה והמטרות שונים מהותית.

ההבדל בין עיצוב לאמנות
Photo by Lucas-Sankey | Unsplash

למען האמת, מעצבים טובים הם בעיקרם פותרי בעיות. הם מחפשים את הייעוד, הקהל, מאפיינים טכנים וניואנסים אטרטגיים של משימה לפני שהם ניגשים למלאכה הגראפית. בפעם הבאה שאתם עובדים מול מעצב תתחילו מסקירת המטרות שלכם לפני שאתם צוללים לשיח על צבעוניות וגופנים.

רגע, האם זה אומר שעיצוב איננו מלאכה של יצירתיות?

של ניראות? של אסטתיקה? ואין בה כל מקום לביטוי ופרשנות? ובכן לא, זאת לא הכוונה, אלא שבניגוד לאמנות – העיצוב לא מתחיל משם ולא מסתיים שם. הנה כמה הבדלי יסוד שיעזרו להבחין בין השניים:

הבדלי יסוד בין עיצוב לאמנות

מטרות וייעודים שונים:

אמנות היא דרך לביטוי עצמי, ככזו הערך שלה מוכל כולו בתוך גבולות הביטוי – האמנות. זה לא המקרה עם עיצוב, עיצוב נמדד בשימושיות. הערך של עיצוב תלוי במשתנים חיצוניים – בעיקר איזו מטרה הוא משרת ואת מי הוא משרת.

אמנות היא על פרובוקציה. אמנות גורמת לכם לחשוב, היא מאתגרת את הנורמה לשם לאתגר את הנורמה. באמנות נשאף להצית את הרגש, ליצור מחלוקת ולהביא לידי ביטוי את זהות היוצר. אמנות מגבירה חיכוך, לטוב או לרע.
עיצוב לעומת זאת ישאף ליצור הקלה. הוא יאפשר לכם לחשוב פחות. הוא לא מיועד לעורר מחלוקת, אלא שם כדי לשרת פונקציה מסוימת. עיצוב מטפל באתגרים קיימים, משפר יעילות ומשרת תועלת. עיצוב מקטין חיכוך, לטוב או לרע.

אמנות היא מסע אל הלא נודע. זינוק אמיץ אל התהום של חקר נושא חדש, סגנון ואמירה. אמנות היא קפריזית.
עיצוב הוא בהתבוננות ושיפור הקיים. מעצב יחפש פתרונות שעבדו טוב בעבר וישפר אותם בהדרגה. עיצוב ישמיש מחדש עקרונות קיימים, עיצוב יחדש על בסיס ולא מתוך ריק או וואקום. עיצוב הוא מחושב.

אמנות היא סביב הערכה. היא גורמת לכם להעריץ, להרהר או לתעב. האמנות הטובה ביותר היא כזו שמגיעה ממעמקי האמן, היא משקפת את היוצר.
עיצוב הוא סביב פונקציה. עיצוב עוזר למשתמש לבצע פעולות או לנווט במערכות.
העיצוב הטוב ביותר הוא כזה שמגיע מהבנה עמוקה של המשתמש. עיצוב מוצלח הוא השתקפות צרכי הקהל.

אמנות היא סביב היוצר || עיצוב הוא סביב המשתמש

design-vs-art-vector

שונות במקורות המידע:

היות ואמנות היא צורת ביטוי אישי, היא יכולה לבוא לבדה מהיוצר. כאמנים, מקור המידע ליצירה שלכם יכול להיות אתם עצמכם. הביטוי העצמי שלכם. לעומת זאת, היות ועיצוב הוא על מימוש ושימוש, הוא חייב לבוא ממקורה של המטרה והמשתמש שאותה המטרה משרתת. מעצבים צריכים להשתמש במקורות מידע מגוונים שכמעט תמיד לא באים מהמעצב.
עם ההתבשלות התמידית של תהליכי המחקר ומקורות המידע שמעצבים משתמשים בהם, מימוש העיצוב מתאפיין יותר ויותר באובייקטיביות, למרות שפעם נחשב לסובייקטיבי. כשעיצוב מוגש למשתמשים אנחנו יכולים למדוד את הביצועים שלו ולבחון אובייקטיבית את יעילותו. לא כך עם אמנות, היות וצופה אחד יכול לאהוב יצירת אמנות במקביל לאחד אחר שישנא אותה. אמנות הייתה ותמיד תשאר סובייקטיבית.

אמנות היא סובייקטיבית || עיצוב הוא אובייקטיבי

אמנות סובייקטיבית מול עיצוב אובייקטיבי
Photo by Pablo Heimplatz

תפקידים שונים ליצירתיות:

יצירתיות על אף היותה תכונה חופפת בעיצוב ובאמנות, היא בעלת תפקיד שונה ומימושים שונים מהותית בין השניים. עיצוב טוב לא מראה יצירתיות לשם היצירתיות, עיצוב יכול להיות יצירתי כשהוא משרת מטרה או פותר בעיה. מהצד השני – אמנות יכולה להיות יצירתית רק לשם היצירתיות, כשזה הערך שהיא נותנת.
עיצוב שונה או יצירתי לא צריך להיות מושא לגאווה בפני עצמו – גאווה בעיצוב צריכה לבוא כשבדרך יצירתית הצליחו לפתור בעיה בדרך מוצלחת יותר. אמנים לעומת זאת יכולים להיות מלאי גאווה מיצירתם רק משום שהיא מבטאת את היצירתיות שלהם כשונה – וזה בגלל שזה הערך שאמנות ממלאה. הערך מתקיים בתוך עצמו.

אמנות מבטאת יצירתיות || עיצוב ממנף יצירתיות

עיצוב ממנף יצירתיות
Photo by Neil Thomas

לעיתים הגבולות מתטשטשים:

העולם אינו שחור ולבן, וככל האפורים גם אמנות ועיצוב יכולים להיות חופפים ולשאוב אינטרסים ששייכים לריזיקה השניה. במובנים רבים אמנים תלויים בקהל שלהם – אם זה לאישור, פופולריות ואפילו מכירות. זה בולט במיוחד עבור אמנות ”מוזמנת“. במקרים מסוימים אמנים יכולים להיות מוזמנים כדי להעביר את הצופים חוויה מסוימת, עד כדי כך שכמעט וניתן לאמר שהחוויה ”עוצבה“ עבור הצופה. במובן הזה, אמנות היא בהחלט יותר עבור הקהל (או המשתמשים) מאשר עולמו הפנימי של האמן.
לחילופין, עיצוב יכול להיות בעל אופי אישי ואומנותי. מעצבים מזריקים את החוויות האישיות שלהם והיצירתיות שלהם לתוך העיצוב, בדומה לאמנים. למעצבים טובים יש יכולת להטמיע סגנון ויזואלי באופן שלא רק מחזק את הפונקציונליות של המערכת, אלא גם מספק משיכה ואסטתיקה לחווית השימוש. לא צריך לחפש רחוק כדי לראות עיצובים ”יפים“ שמכילים אלמנטים בעלי השראה אמנותית, אז אסטתיקה היא בהחלט בעלת תפקיד בעיצוב.

עיצוב ואמנות גם נפגשים
Photo by Daniel Salcius

תפקידה החשוב של אסתטיקה:

כשאנחנו מתחילים לראות את התמונה בצורה הזו, נראה שכמעט מיידית עיצוב ואמנות מכילים אלמנטים משותפים, והם אכן מכילים בחלקם.
אבל – כדי לאבחן האם משהו הוא תוצר של עיצוב או של אמנות, אנחנו צריכים קודם לבדוק את התהליך בו נוצר התוצר. התהליך הוא זה שמבדל בין עיצוב לאמנות. היות ואסטתיקה היא הדוגמה הכי מתבקשת לגבי איפה עיצוב ואמנות חופפים, בואו נראה איך אתסטתיקה משחקת תפקיד בעיצוב:

  • אם מוצר הוא פונקציונלי ונעים אסטתית, הוא כנראה יצליח.
  • אם מוצר הוא פונקציונלי, אבל לא נעים אסטתית, הוא עדיין יכול להצליח.
  • אם מוצר הוא נעים אסתטית, אבל לא פונקציונלי – הוא יפסיד.
עיצוב אסתטי אך לא פונקציונלי נידון לכשלון

כפי שאתם רואים – בעיצוב – אסטתיקה תלויה לחלוטין על פונקציונליות, ובעוד אסטתיקה יכולה לחזק עיצוב, היא לא הכרחית להצלחתו במידה שווה כשם שפונקציונליות הכרחית. באופן דומה, אסטתיקה חייבת לנבוע מהשימושיות של העיצוב, אחרת העיצוב יכול להיות מושך אבל לא שימושי (ועל כן לא מספק ערך אמיתי). כל המשוואה הזו לא מתקיימת ולא רלוונטית באמנות.

מותו של האגו:

עיצוב מיסודו הוא מאבק מתמשך בדיכוי האגו. אם נחשוב על העקרונות שסקרנו מעלה, נראה כמה הם מתנגשים עם קונספט של אגו. בעיצוב אפשר להרחיק ולאמר שאגו הוא האזיק המתבקש והנפוץ ביותר איתו מעצב מתמודד, וההתמודדות הזו קוראת בד“כ בשלבים מוקדמים של הקריירה.
עיצוב טוב הוא עיצוב צנוע. איך ממומשת צניעות בתהליך עיצובי? היא תראה לנו המעצבים כמעט תמיד שההנחות שלנו, למרות שהן מבוססות, בד“כ מוטעות. לא משנה כמה מומחה המעצב, הוא פשוט לא יכול להתחרות בקולקטיב ההמוני שהוא ”בסיס משתמשים“. מעצבים דגולים אומרים שצניעות היא האיכות הכי גדולה שיכולה להיות למעצב חווית משתמש. צניעות בעיצוב מתבטאת באופנים הבאים:

1

מעצבים יוצרים תוצרים שאמורים לשמש מטרות שמתקיימות מחוץ לעצמם. עיצוב הוא סביב המשתמש ולא סביב המעצב.

2

על מנת להפיק עיצוב שמשרת נאמנה את מטרתו, הוא צריך להיות מחוזק ומגובה על מידע חיצוני. מעצבים לא יוצרים באורח קסם יצירות מופת, הם אוספים ומפרשים מידע שמאפשר להם ליצור יצירות מופת. עיצוב הוא לא כשרון, הוא מיומנות.

3

מעצבים חייבים למנף יצירתיות תוך מחשבה תחילה, כך שהעיצוב ישרת מטרה. צריכות להיות סיבות מושכלות לבחירות.

אמנות טובה היא כשרון || עיצוב טוב הוא מיומנות

באופנים רבים ניתן להעזר במידע הזה כדי לבחון מעצבים שאתם עתידים לעבוד מולם. אם הבחירות נובעות מאינטואיציה לבדה וללא היכולת להסביר את הרציונל ואת הסיבה מאחרי הביחירות – אז מיושם כאן תהליך אמנותי ולא עיצובי. אם המעצב יכול לגבות את ההחלטות העיצוביות בסיבות שכלתניות המבוססות על מידע אמין/מחקר/נסיון – אז בהחלט מתקיים תהליך עיצובי. ואם אתם מעצבים? תמיד תשאלו עבור כל החלטה עיצובית שלכם – למה? מה הסיבה מאחורי ההחלטה?

אמנות

I dream of painting and then I paint my dream.

Van Gogh, when asked about his creative process
Van_Gogh_-_Starry_Night
Artist, Vincent van Gogh

עיצוב

Design is the process of going from an existing condition to a preferred one.

Graphic design legend Milton Glaser
I love NY Logo
I love NY Logo Designed by Milton Glaser.1977

בעוד שאמנות ועיצוב חשובים במידה שווה בעולם שלנו – אם מעצב נשכר לעצב – הוא צריך ליישם תהליך עיצובי (ולא אמנות).
אדם יכול להיות מעצב ואמן, הוא יכול להעצים שני רבדים מקבילים אלו זה בעזרתו של זה, אבל עבור עסק, עם מטרות, שימושים, ופרקטיקה מחושבת, אני ממליץ בחום לשים לב שבתהליך העיצוב – האסטתיקה באה אחרי הפונקציה ולא לפניה.

מאת:

שמעון שומרון

שמעון שומרון

מעצב ואיש אינטראקטיב, נושם ממשקים וחווית משתמש. יוצר דיגיטל, חובב צילום אווירי (רחפן) וקרקעי (מצלמת כיס). נרגש מטכנולוגיה, גיק משחקים ויישומים אינטראקטיביים. מפרק סדרתי.
 אני רוצה להגיב!

שתפו הלאה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 מחשבות על “ההבדל בין עיצוב לאמנות”

  1. מאמר מאד יפה!
    אהבתי…
    ייקח לי עוד זמן להבין את העומק שבדברים
    זה נקודות מאד חשובות שכל מעצב צריך לדעת
    תודה

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו.
כי היי, לימונים בחינם וזה...

הצטרפו לרשימת התפוצה של לימונדה ונדאג לעדכן אתכם עם:
› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

מאת: שמעון שומרון

מעצב ואיש אינטראקטיב, נושם ממשקים וחווית משתמש. יוצר דיגיטל, חובב צילום אווירי (רחפן) וקרקעי (מצלמת כיס). נרגש מטכנולוגיה, גיק משחקים ויישומים אינטראקטיביים. מפרק סדרתי.

‹ שתפו הלאה

pointer-90deg
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הסיפור שמאחורי לחשוב כמו מותג
לחשוב כמו מותג

הסיפור שמאחורי לחשוב כמו מותג – מדריך מעשי לאפיון מותג

היום "לחשוב כמו מותג" זו האג'נדה שלי, אבל ב-2017 זה היה כמו למצוא את החתיכה בפאזל שהייתה חסרה לי.
איך אני כממתגת אמורה להסביר ללקוחות שלי שזה עדיין לא הזמן ללוגו? ומה ההבדל בין לוגו למיתוג?
היה לי הרבה מה להגיד, אז כתבתי על זה ספר.

טיפים ומדריכים

Google Photos – פתרון גיבוי התמונות שכל יוצר חייב להכיר

עם אינסוף קבצי גרפיקה על המחשב ותחביב צילום (בכל זאת, מכורה לאינסטגרם), המחשב והטלפון שלי זועקים לעזרה וניקוי על בסיס קבוע. כדי לפתור את הבעיה פניתי לאישי היקר שתמיד יש לו פתרונות קסם, כאלה שגורמים לי להגיד "אה, וואלה?!"

איך לבחור אחסון נכון לאתר הוורדפרס שלכם?
טיפים ומדריכים

9 טיפים על איך לבחור את שירות האחסון המתאים לאתר הוורדפרס שלכם

כשתחפשו שרת אחסון תיתקלו במאות אפשרויות, מצד אחד זה נהדר – כי זה אומר שיש לכם המון אופציות לבחור מהן, מצד שני זה יכול להיות מאוד מבלבל, כי איך יודעים לבחור נכון? ובכן בשביל זה אספנו עבורכם 9 טיפים שיעזרו לכם לבצע בחירה נכונה לכם ולאתר שלכם.

הגדה של פסח לילדים
עיצוב

הגדה של פסח לילדים

ליל הסדר כבר ממש כאן, וחיפשתי בחנויות הספרים והיצירה הגדה של פסח כדי להעסיק את יוני, בן השנתיים שלי, בזמן הסדר.

מסתבר שסיפור יציאת מצריים, מהצד הויזואלי שלו, הוא הרבה יותר מפחיד ומאיים בעיניים של הילדים, וכך יצא שכל אגדה לקטנטנים שנתקלתי בה הייתה קצת ברוטלית.

שנה טובה במתנה
עיצוב

שנה טובה במתנה!

אז מבלי ששמנו לב ראש השנה כבר ממש כאן, איך זה הגיע כל כך מהר?!
תיבת דואר מתחילה להתמלא בברכות ואיחולים וזה תמיד מחמם את הלב, ועכשיו הגיע הזמן להחזיר אהבה 😉 ונחשו מה? סגרתי לכם פינה!
אז אם אתם קצרים בזמן וחנות היצירה לא נמצאת מתחת לבית שלכם, את מוזמנים להדפיס ממארז השנות טובות שהכנתי לכם.

ניתוח פרסונות
אסטרטגית תוכן

ניתוח פרסונות – לעבוד מול אנשים

יש 3 אנשים שאני כותבת להם את הבלוג הזה.
אחת מהן היא עדי, ואת הפוסט הזה אני מקדישה לה.
אבל עדי לא באמת קיימת.
עדי היא אחת הפרסונות שאני כותבת אליהן. אני כותבת אליה כי אני יודעת מה מפחיד אותה, מה הקשיים שלה ומה יכול לעזור לה.

כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו.כי היי, לימונים בחינם וזה...

› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

עוד באותו נושא:

לפני שנה בערך הוזמנתי לדבר על עיצוב כריכות בכנס נקודת מפנה. מעל ל-3 שנים שאני מעצבת את כריכות הספרים להוצאת א(ה)בות, תמיר//סנדיק ולאחרונה הצטרפה גם הוצאת אריה ניר, אבל עד לאותו הרגע שאמרתי "אוקיי, אני אגיע לדבר" לא עצרתי לחשוב על תהליך העבודה מאחורי כל כריכה.
9 דקות קריאה
אחד הדברים הראשונים שעשיתי כשהפכתי לעצמאית ופתחתי את הסטודיו היה לעצב לעצמי כרטיס ביקור. אני לא יודעת למה, אבל בזמנו זה היה נראה לי כמו סוג של חותמת שאומר 'אני עסק רציני'. היום אני יכולה לספר לכם שהרוב המוחץ של הכרטיסים שהדפסתי עדיין אצלי (ולא הדפסתי הרבה, בסביבות ה-200).
4 דקות קריאה
אתם צריכים אתר. יש לכם תקציב, זמן נתון וים של שאיפות. איזה כייף! עכשיו תחשבו שהייתם מבזבזים את כל אלה על המערכת הלא נכונה לכם והייתם נאלצים לעשות שוב הכל מהתחלה. באסה.
5 דקות קריאה

מחפשים נושא אחר?
בואו למצוא את כל התכנים בבלוג