טרנדים – עיצוב שטוח, משטחי צבע, משולשים, חצים, שפם – בטוח נתקלתם בהם כמה וכמה פעמים בזמן האחרון, והם רק חלק ברשימת הטרנדים בעולם העיצוב.
אז מה זה בעצם טרנד? טרנד זה אופנה, זה מה שנכון כאן ועכשיו, זה צבעי ניאון וכריות בכתפיים. זה דבר מתחלף, עונתי, זמני.
העיצוב הגראפי, כמו כל נישה עיצובית, הוא מאוד דינמי ולרוב הוא נתון לחסדיהם של השמות הגדולים בעולם העיצוב הקובעים את השפה העיצובית ואת טכניקות העבודה ומשפיעים בכך על כל עולם העיצוב (עיצוב גראפי, עיצוב פנים, עיצוב אופנה וכ"ו).
לדוגמא – אפל המתעסקת בעיקר בעיצוב מוצר קבעה לעצמה קו עיצובי נקי ומינימליסטי למוצרים שלה, בין אם מדובר באייפון, אייפד, או אתר האינטרנט של החברה, השפה העיצובית היא אחידה.
הבחירה שלהם בשפה הספציפית הזו משפיעה גם על חברות אחרות בתחום וגם על עסקים בתחומים אחרים שרוצים לתת למוצר או השירות שלהם מראה יוקרתי.
חלק מהטרנדים נשארים לתקופות ארוכות יותר וחלקם לתקופות קצרות, לעיתים רבות הם ממאיסים את עצמם, אבל תמיד משאירים חותם והשפעה בעולם העיצוב.
הבעיה העיקרית בהליכה אחרי טרנדים היא שמהר מאוד צצים עוד ועוד עיצובים דומים ויש הצפה של אותו המראה בכל מקום.
את 2013 פתחנו עם השפם שכיכב בכל מקום אפשרי (והוא עדיין כאן אבל הולך ודועך), 2014 הייתה השנה של ראש הצבי שמסרב להיעלם, והיום ב-2015 אנחנו רואים חצים בכל מקום והשפעה חזקה מאוד של עיצוב דני.
כשטרנדים הם כל כך חמים קשה להאשים מעצבים בעתקה או חיקוי, זה בלתי אפשרי לקבוע מי היה כאן קודם – הביצה או התרנגולת.
לרוב מדובר בהשראה מאותה שפה עיצובית, מה גם שהביקוש מצד הלקוחות למה שנכון כאן ועכשיו הוא גדול.
בדיוק בגלל הנקודה הזו חשוב לזכור שלראות את אותו הדבר שוב ושוב זה משעמם, מביא למיצוי של הטרנד ולהתיישנות מהירה מאוד.
ואז מגיע הטרנד הבא.
כמובן ששימוש בטרנדים זו לא מילה גסה אבל צריך לעשות הבחנה בין מתי השימוש הוא נכון ומתי לא, בעיקר כשמדובר במיתוג.
כשאנחנו ממתגים עסק ומעצבים לוגו אנחנו צריכים לצאת מנקודת הנחה שזה סימן היכר קבוע שילך עם העסק שלנו לאורך שנים, לא נרצה שהלוגו שלנו יראה יראה מיושן כשהטרנד יחלוף.
בנוסף, מאחר וטרנד הוא מקור השראה להרבה מעצבים לא נרצה להיתקל במצב בו הלוגו שלנו עשוי להיות מזוהה גם עם עסקים אחרים ולעיתים אפילו זהה לעסקים אחרים.
במידה ומדובר בעיצוב זמני כמו כרזה או הזמנה לאירוע למשל, אין בעיה להשתמש בכל טרנד שנבחר ולהתאים את עצמנו למה שנכון עכשיו בעולם העיצוב.