תמיד הייתי חובבת צילום, לא בקטע מקצועי אבל בכל מצב אפשר היה למצוא אותי עם מצלמה ביד. עם הזמן נכנסו לחיינו הטלפונים החכמים והמצלמה שלי הוחלפה באייפון. לפני 7 שנים הראה לי חבר לעבודה אפליקציה חדשה ומגניבה לצילום ושיתוף תמונות, קראו לה אינסטגרם והתאהבתי בה מיד, ועד היום אני מעלה לשם תמונות כמעט על בסיס יומי.
מאז היא רק הלכה והשתפרה, התרחבה התעצמה, נרכשה על ידי פייסבוק והפכה לרשת החברתית השניה בגודלה. יותר ויותר בעלי עסקים פונים אליה ומכירים בחשיבות שלה, אבל חשוב להבין שכמו בכל דבר, גם שם הצלחות לא פשוט קורות, הן נבנות עם הזמן.
אז למה אינסטגרם? הנה כמה סטטיסטיקות שכדאי להכיר…
אינסטגרם שוברת מוסכמות
ב-2017 אינסטגרם הראתה את קצב הגדילה הגדול ביותר שלה מאז הושקה ב-2010. במקום התהליך הטבעי של להאט את קצב הגדילה ככל שהזמן עובר, אינסטגרם רק הולכת ומגדילה אותו.
היום היא הרשת החברתית השניה בגודלה, אחרי פייסבוק כמובן, עם מעל ל-600 מיליון משתמשים רשומים, מתוכם 400 מליון משתמשים אקטיביים. בחצי שנה האחרונה נוספו לה 100 מיליון משתמשים חדשים.
אינסטגרם זה לא פייסבוק
לפייסבוק גולשים בעיקר כדי להתעדכן ב"חדשות" ולצרוך תכנים אישיים. פייסבוק מספקת מידע. אינסטגרם מתמקדת בתפיסה של הרגע. לאינסטגרם גולשים בעיקר כדי לקבל השראה. קל שם יותר לעקוב אחרי מותגים ועסקים כי אין הרגשה מעיקה של "פרסומת" ובכך אחוזי הרכישה של מוצרים דרך אינסטגרם הם גבוהים ביחס לרשתות אחרות.
והכי חשוב – אינטראקציה
גולשים באינסטגרם מעורבים בה פי 10 יותר מאשר בפייסבוק ע"י לייקים וכתיבת תגובות. המטרה העיקרית של הגולשים כשהם נכנסים לאפליקציה היא לראות תמונות שמוצאת חן בעיניהם וללחוץ על הלייק, יש שם הרבה יותר מיקוד מאשר בפייסבוק.
בנוסף, המעורבות באינסטגרם היא לרוב חיובית. אינסטגרם מתעסקת בויזואל, ביפה ובאסתטי. אין שם הרבה דיבורים על פוליטיקה ואין הרבה יחס לאלימות. פחות נקיטת עמדה והרבה פחות ביקורת.
אז איך עושים את זה? אותנטיות, עקביות, מעורבות
עכשיו הגענו לשלב הת'כלס שבו מפשילים שרוולים וקדימה לעבודה. כמו שאמרתי בהתחלה שום דבר לא קורה ביום אחד אבל אם מקפידים על הנקודות האלה אפשר לראות עליה משמעותית של עוקבים ואוהדים בפרופיל שלכם.
אותנטיות
אל תנסו להיות מי שאתם לא כי כולם עושים ככה, כן תתאמצו להראות את מה שיש לכם להציע ואיך זה מועיל לעוקבים שלכם, וזה אחד הדברים שהכי חשוב לזכור בנוגע לאינסטגרם – זה לא עליכם, זה עליהם.
העלו תוכן מקורי, כזה שיעניין את העוקבים שלכם, תחשבו מה הם ירצו לראות. תוכן איכותי, רלוונטי ומושך להם. תמיד תתנו ערך מוסף. אתם רוצים שהעוקבים שלכם יגידו שהם עוקבים אחריכם לא כי יש לכם תמונות יפות אלה כי התמונות היפות שלכם מועילות להם.
BIO
הביו שלכם, התיאור הקצר בראש הפרופיל שלכם מאוד חשוב לקידום שלכם. הוא מאפשר לכם להציג את מי שאתם בצורה ממוקדת ויעילה ומוסיף את האופציות ליצירת קשר איתכם. חשוב מאוד להכניס שם לינק לאתר שלכם או לתוכן האחרון שכתבתם, זהו המקום היחיד באינסטגרם בו קישור ניתן ללחיצה (חוץ מאשר קידום ממומן). מחקרים מראים שזמן השהיה באתר שהגיעו אליו דרך אינסטגרם הוא הגבוה ביותר – 45% יותר מאשר מפייסבוק.
בביו כדאי להסביר מי אתם, איזה תוכן אתם משתפים, מה מטרת הפרופיל שלכם ולמה כדאי להם לעקוב אחריכם. מה הם מקבלים מזה. במילים אחרות – רושם ראשוני. קצר, ממוקד, מעניין.
ובאותו עניין – תמונת הפרופיל שלכם, כן גם לעיגול הקטן הזה יש חשיבות. תמונת הפרופיל שלכם צריכה להיות מסקרנת ומושכת את העין. אתם לא פרח, אתם לא נוף ואתם לא צללית של אדם מרחוק – אתם הפנים שלכם, אתם הפנים של העסק שלכם.
אנשים אוהבים ליצור אינטראקציה עם אנשים, החיבור הוא הרבה יותר חזק כשעומד מולנו בן אדם.
כמובן שלכל כלל יש יוצא מן הכלל ואם אתם חברה גדולה אז מן הראוי שתשימו את הלוגו המזוהה אתכם, לא היינו מצפים מקוקה קולה לשים תמונה של המנכ"ל בפרופיל.
תספרו את הסיפור
זה נכון שתמונה שווה אלף מילים, אבל תמונה עם סיפור מאחוריה שווה הרבה יותר (לייקים). אל תעלו תמונה ללא תיאור, וזה לא חייב להיות סיפור ארוך ומשתפך, גם תיאור קצר יעשה את העבודה ויגביר את המעורבות בפוסט שלכם.
מצחיק או רציני, פשוט או מוגזם, תמונה משולבת עם טקסט יוצרת הזדהות, היא נותנת לכם את ההזדמנות להסביר את זווית הראיה שלכם, את ההשראה שלכם או את התועלת שהגולשים יפיקו משימוש במוצר שאתם רוצים למכור.
תהיו עקביים בתוכן שאתם מעלים
לכל עמוד אינסטגרם מצליח, אישי או עסקי, יש כמה נושאים עיקריים עליהם הוא "מדבר". תקבעו לכם 4-5 נושאים שהם יהיו עוגנים עבורכם ותעלו תוכן במחשבה תחילה.
העצה הכי יעילה שאני קיבלתי בנושא הזה היא להתייחס לפרופיל שלי כעל מגזין העוסק בתחום מסויים. במגזין שלי יש מספר מדורים והתוכן שאני אפרסם יהיה בהתאם למדורים הללו.
תהיו עקביים בנראות של הפיד שלכם
גולשים לא יעקבו אחריכם על בסיס תמונה בודדת וזה לא משנה כמה מדהימה היא, אם התמונה שלכם תעניין אותם הם יכנסו לפרופיל שלכם, ואם המראה הכללי של הפיד שלכם ימשוך אותם אז הם יהפכו לעוקבים.
תעלו תמונות איכותיות וברורות, תקפידו על שימוש בפילטרים קבועים כדי לתת תחושה אחידה לכל התמונות ותמצאו לעצמכם את השפה החזותית שמתאימה לכם. אם יש למותג שלכם צבעוניות מסויימת – תשתמשו בה ותכניסו אותה לתמונות שלכם (במידה).
תמונות בהירות מאוד מושכות את העין, קומפוזיציות לא סימטריות תמיד יוצרות עניין, משחקים של עומק שדה, התמקדות בפרטים או מבט רחב יותר על סיטואציה – יש המון דרכים ליצור תמונות שימשכו את העין, תלמדו להסתכל על העולם שלכם עם קצת יותר מודעות אינסטגרמרית 🙂 רק אל תגזימו עם הפילטרים.
#hashtags
hashtags, או תג-הקבצה לפי האקדמיה ללשון העיברית, הוא הכלי שבאמצעותו אנחנו מגדילים את החשיפה לתמונות שלנו. התגים יוצרים אלבומים בתחומי העניין שלהם עם כל התמונות שמתוייגות בהן.
אינסטגרם מאפשרת לתייג כל תמונה ב-30 תגים, וגולשים משתמשים בתיוגים האלו כדי לחפש תמונות שעשויות לעניין אותם או ליצור אינטראקציה עם קהל חדש.
9 התמונות הראשונות שיעלו תחת כל תג הן ה- top posts, התמונות המובילות ביותר שקיבלו הכי הרבה לייקים תחת אותו תיוג. מתחת לתשע התמונות האלו נראה את כל שאר התמונות שעלו תחת אותו תג לפי סדר כרונולוגי כשראשונה תופיע התמונה האחרונה שתויגה.
כשאתם מתייגים תמונה חשוב למצוא את התגים המתאימים לפרופיל שלכם ולתמונה שהעלתם, גם מבחינת הויזואל וגם מבחינתם גודל התיוג. אם תחת תג מסויים יהיו מליוני תמונות זה אומר שהשינוי בו יהיה דינמי מידי ונאבד חשיפה כי יהיה קשה יותר להגיע באמצעותו ל- top posts.
תדאגו להיות זמינים כשאתם מעלים תמונה
שיח ו"תנועה" בפוסט שהעלתם מגביר את החשיפה, הוא נחשב למעניין יותר וכך האלגוריתם של אינסטגרם יקדם אותו, לכן כדאי להיות זמינים ולענות לתגובות. כדאי גם לעודד שיח בפוסטים שתעלו – תשאלו שאלות, תתייעצו, תבקשו את דעתם של הגולשים בנושאים מסויימים. תנו להם את הפתח להיות שותפים לדיון.
תהיו נחמדים
וזה הסוד הגדול של אינסטגרם. תגיבו (אבל באמת), תנו לייק, תעקבו. ככל שתקפידו לעשות זאת החשיפה שלכם תעלה וכך גם מספר העוקבים שלכם.
אינטראקציה היא מילת המפתח באינסטגרם והיא זו שעושה את ההבדל, אבל היא גם דורשת זמן ומאמץ מהצד שלכם. תקבעו לכם כמה דקות בכל יום שבו תיכנסו לתגים רלוונטים לכם ותיצרו אינטראקציה עם משתמשים אחרים, כך אתם יוצרים לעצמכם חשיפה.
ככל שתגיבו יותר תגובות אותנטיות לאחרים כך תיצרו אצלם עניין לבדוק מי אתם ותעלו את הסיכוי שהם יעקבו אחריכם.
פשוט לא?
לא, אבל בהחלט אפשרי 🙂 והכי חשוב הוא להיות סבלנים. דברים טובים קורים לאט.
ואם עדיין אתם מרגישים לא מספיק בטוחים מוזמנים להגיע אלי לפגישת ייעוץ והכוונה, פרטים כאן.
עד אז צרפו מוזמנים לעקוב אחרי הפרופילים שלי באינסטגרם פה וגם פה , ושימו גם קישור לעמוד האינסטגרם שלכם בתגובות, אשמח להכיר ולעקוב.
קרדיטים:
cherkis | סיון ליבנה חכים | לייזה פאנלים | irahok | Ido Simyoni | תלתלים בלוג אופנה | Peter McKinnon | אפרת ליכטנשטט | Lourdes Martin | אפרת יפה | מירי משה
עדיין מרגישים קצת אבודים?
אל תדאגו, סידרנו לכם סדרת טיפים מ-עו-לה! הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ותקבלו למייל את כל מה שצריך לדעת על אינסטגרם.
צעד צעד – עד שתבינו הכל.
אז התחלתם לעלות תמונות? מגניב, אבל איך חושפים אותן לקהל חדש?
התשובה הקצרה היא באמצעות האשטגס – hashtags#
מה זה בכלל? ואיך לדעת מה התגיות הנכונות עבורכם?
לא לדאוג – התשובות כאן:
איך לבצע מחקר האשטגס לאינסטגרם
שימוש נכון בהאשטאגס, או תגי הקבצה לפי האקדמיה ללשון, יעזור לנו לחשוף את הפרופיל שלנו למספר גדול יותר של משתמשים, וכתוצאה מכך להגדלה של כמות הלייקים לתמונה, הגדלה של המעורבות והעלאת מספר האוהדים לפרופיל.
רגע רגע, תמונות זה אחלה, אבל יש עוד חיה מוזרה שכולם מדברים עליה - הסטוריז באינסטגרם:
אני כאן כדי לסגור לכם גם את הפינה הזו, כתבתי במיוחד פוסט עם מדריך בסופו להבנה טובה יותר על מה זה הדבר הזה בכלל סטוריז באינסטגרם. אתם עוד לא שם?
מה הסיפור של הסטורי הזה?
אני לוקחת את האינסטגרם שלי מאוד ברצינות. לא כל תמונה תעלה לפיד, יש נושאים קבועים ומראה אחיד, ואם להיות כנה לפעמים זה יכול להיות ממש מתיש. איפה הספונטניות אתם בטח שואלים? הו! שמחה ששאלתם כי הספונטניות הזו, החלק הזה של האינסטגרם של פעם, החופשי וחסר "החוקים" הוא חזר וקוראים לו "סטורי".
3 מחשבות על “אז מה היה שם? סיכום 2019 בעולם השיווק ולמה לצפות ב-2020”
מסוג הפוסטים שמהדהדים בי ואני חוזרת וקוראת ומסכמת לי בנקודות במחברת העבודה שלי (חננה)
תודה על זה!
טוב,
אז מסתמן שיש לי המון עבודה. במיוחד בתחום האוטומציה שאין לי מושג איך לגשת אליו כל כך.
וחייבת, אבל חייבת לעדכן את האוטומציות במיילצ׳ימפ שלי…
לגבי האוטומציות בכלליות – כמו עם כל דבר, תתחילי במטרות. מה את רוצה שיקרה? מה את רוצה להשיג? ומשם…גוגל 🙂
ולגבי האוטומציות של מיילצ'ימפ – מבינה אותך לגמרי. תסגרי לך יום עבודה ותסיימי עם זה, זה לפחות מה שאני מתכננת לעשות…