כשכתבתי את הפוסט שלי על מחקר פרסונות הסברתי למה זה כל כך חשוב לכתוב לאנשים ספציפים בקהל היעד שלנו. אני עדיין לגמרי עומדת מאחורי זה, אבל את הפוסט הזה אני מקדישה לעצמי – אני הפרסונה שאליה אני כותבת עכשיו.
אם תשאלו כל מומחה שיווק הוא מיד יגיד לכם שזו הטעות הכי גדולה – לחשוב שאתם חלק מקהל היעד שלכם, וזה נכון. אבל רק הפעם אני מרשה לעצמי כי אני יודעת בוודאות שהבעיה הספציפית שאני אגע בה היום היא בעיה שהרבה אחרים נתקלים בה – הפצה.
אז נניח ואתם כמוני, בלוגריות ובלוגרים, או בעלות ובעלי עסק שיושבים וכותבים במרץ על הנושאים שהכי מרתקים אותנו, או משקיעים את כל הזמן הפנוי שאין לנו בבניית עמוד נחיתה סופר מושלם שהולך למכור את המוצר/סדנה/ספר/הרצאה שאתם מוציאים בקרוב ואתם יודעים שתוכן איכותי ואותנטי הוא מה שימכור אתכם. אתם מאמינים בעצמכם ובמילים שלכם ואתם יודעים שהקוראים הנכונים יגיעו כי התוכן שלכם עובד טוב גם מבחינת SEO – וזה לגמרי נכון, רק שזה לוקח זמן.
העניין עם תוכן הוא שאנחנו לא יכולים לעצור ברגע שסיימנו לכתוב אותו, בדיוק כמו האמירה על עץ אחד בודד שנופל ביער - אף אחד לא ישמע על התוכן שלנו אם לא נספר להם, ואנחנו רוצים לדאוג לספר את זה לאנשים הנכונים.
הסתמכות רק על קידום אורגני בשיווק העסק והתכנים שלנו היא לא נכונה כי לרוב הפונקציה של הזמן משחקת פה תפקיד מאוד חשוב וכאן אנחנו צריכים לעבוד בצורה מסודרת על ההפצה שלנו, וזו הבעיה העיקרית שאני נתקלת בה כשאני רוצה להפיץ תוכן חדש – הסדר.
סיימתי לכתוב פוסט, ומי שמכיר את ההרגשה יודע כמה כייף זה וכל מה שאני רוצה לעשות זה פשוט לשגר אותו לכל מקום אפשרי – בעמוד העסקי, וגם פרטי, בקבוצה 1, קבוצה 2, קבוצה 10, לשלוח בדיוור לרשימת התפוצה ואם אני לא אשכח אז אעלה גם קישור לאינסטגרם. אה וכן, מרוב התלהבות שכחתי שזה פוסט ממש חשוב לי אז שניה אני רק אעלה גם עוד איזה קמפיין ממומן לפייסבוק.
התוצאה – העמסתי תוכן בו זמנית בכל הפלטפורמות, בלי מטרה מסויימת מלבד הפצה ויצרתי לעצמי תדמית של ספאמרית. ממש לא לשם אני רוצה לכוון.
אז מה בעצם הייתי צריכה לעשות?
לנשום עמוק. ואז לתכנן בצורה מסודרת את שלבי ההפצה שלי – היכן אני מפיצה ומתי.
לפי המגזין 'פורבס' הפצת תוכן היא אחת מאסטרטגיות השיווק הכי לא מנוצלות שיש, סוג של פוטנציאל לא ממומש, ויש להתייחס אליה ברצינות גדולה יותר.
הנה 5 טיפים להפצת תוכן שכדאי לכם להשתמש בהם:
1. נסחו מראש מטרה ברורה לכל תוכן שאתם כותבים
השאלה הראשונה שהייתי שואלת את עצמי היא – מה המטרה של התוכן החדש שיצרתי? וזה לא משנה אם זה עמוד נחיתה למכירה של מוצר או עמוד לאיסוף נרשמים או כל פוסט סטנדרטי – לכל תוכן יש מטרה.
יש לי בלוג אישי שאני כותבת בו על חוויות ההורות שלי, ויצרתי לקראת פסח את ה'הגדה של פסח לילדים', חוברת צביעה כקובץ PDF שאותו אני מחלקת לנרשמים לרשימת התפוצה שלי. המטרה של התוכן הזה היא לאסוף נרשמים ולהגדיל את רשימת התפוצה שלי.
דוגמה נוספת – הפוסט שאתם קוראים עכשיו נבנה לאחר חודש של התעמקות בקבוצת הפייסבוק שלי 'לחשוב כמו מותג' שם רצינו לפצח את כל הבלאגן שיש סביב עניין ההפצה, רשימות התפוצה, מערכות הדיוור והקשר ביניהם.
המטרה של הפוסט הזה היא לספק אינפורמציה – לסכם את "חודש ההפצה" בצורה ברורה ולעשות סדר לקוראים שלי ולחברים בקבוצה.
ברגע שיש לי מטרה ברורה של מה אני רוצה להשיג יהיה לי קל יותר לכוון את ההפצה שלי לשם.
2. בדקו איפה הקהל שלכם נמצא
האופציות להפצת תוכן היום הן מאוד רחבות, הרשתות החברתיות פתוחות בפנינו ואנחנו צריכים למצוא את אלה שיתנו לנו את הכי הרבה תוצאות בהתאם למטרה שקבענו. פייסבוק, אינסטגרם, פינטרסט, טוויטר, לינקדאין – נבחר את הרשת או הרשתות בהן הקהל שלי נמצא.
פלטפורמת ההפצה הכי פופולריות היום היא, כמובן, פייסבוק וההפצה בה מתחלקת ל-3: קבוצות, עמוד עסקי ועמוד אישי.
קבוצות פייסבוק: נבחרת כ-3-4 קבוצות פייסבוק שאנחנו פעילים בהן ומכירים את סוגי התכנים שמעלים בהן – האם זו חברה טובה ומכבדת בשביל התוכן שלי? יש הרבה קבוצות שפועלות כלוח פרסום בסגנון "שגר ושכח", על קבוצות כאלה אני לא ממליצה מאחר והתוכן שלנו יבלע בין ים הפירסומים.
נבדוק אם מותר לפרסם בהן ומתי והאם חברי הקבוצה יכולים לקבל ערך מהתוכן שלי – האם הסדנה שאני מפיצה עכשיו רלוונטית להם? האם הפוסט שכתבתי עכשיו יעזור להם ויעניין אותם?
עמוד פייסבוק אישי / עמוד פייסבוק עסקי: אני מכניסה את שני סוגי העמודים יחד כי הגבולות ביניהם קצת הטשטשו אחרי שינויי האלגוריתם של פייסבוק.
בגלל הירידה בחשיפה לפוסטים בעמודים עסקיים הרבה עסקים פונים לעמוד האישי כתחליף – בעיניי, זו לא האסטרטגיה השיווקית הנכונה ביותר. עמוד אישי יכול לעזור להפצה אבל לא להחליף לגמרי את העמודים העסקיים, להם יש יתרונות שלא נמצא בשום עמוד אישי כמו סטטיסטיקות וקידום ממומן.
חשוב לזכור שככל שהעמוד העסקי שלנו יהיה יותר חי, ככל שתיהיה בו יותר פעילות, כך החשיפה שלו תגדל. אנחנו עדיין ניפגע מהשינויים באלגוריתם אבל השינויים האלו לא באו במטרה "לחסל" את העמודים העסקיים, אלה יותר במטרה להכניס בהם ובפעילות השיווקית שלנו סדר.
3. תנהלו רשימת תפוצה
מעבר לרשתות החברתיות יש כמובן את מערכת הדיוור ורשימת התפוצה שלנו, יחד הם יוצרים את כלי ההפצה הכי חזק ויעיל שנוכל למצוא.
כולם סביבנו מדברים על ירידה בחשיפת התוכן ברשתות החברתיות (וזה כולל את כל הרשתות), אבל במערכות הדיוור החשיפה עדיין נשארה גבוהה ועומדת על כ-30% (לעומת פייסבוק למשל, שם החשיפה האורגנית של עמודים עסקיים עומדת על כ-2% בממוצע).
רשימות תפוצה נחשבות לנכס הכי יקר שיש לנו מאחר ומדובר ברשימה של אנשים שכבר הביעו עניין בתכנים שלנו ומצפים להמשיך ולקבל מאיתנו תוכן ועדכונים – לקוחות פוטנציאלים.
הדיוורים שלנו יתחלקו ל-2 סוגים:
דיוור תבניתי רגיל – דיוור שאנחנו כותבים ומתאימים בכל פעם מחדש בהתאם לתוכן אותו נרצה להפיץ וישלח לרשימת התפוצה הכללית שלנו. דיוור שלרוב יתבסס על תבנית קיימת שעיצבנו ובנינו מראש במערכת הדיוור.
דיוור אוטומטי – דיוור שנשלח מיידית לכל מי שמצטרף לרשימה מסויימת, לדוגמא – דיוור קבלת פנים ("תודה שהצטרפתם") או דיוור עם קובץ דיגיטלי להורדה.
טפסי ההרשמה שלי ישבו באתר ולכל טופס תיהיה רשימת תפוצה מסויימת, כך שאדע בדיוק מה לדוור לכל נרשם – נרשם מטופס X יכנס לרשימה X וישלח אליו דיוור אוטומטי עם קובץ X
נרשם מטופס Y יכנס לרשימה Y וישלח אליו דיוור אוטומטי עם קובץ Y
אם אתם עדיין לא מנהלים רשימת תפוצה או אם אתם מתקשים בניהול שלה אני מזמינה אתכם להציץ בקורס הדיגיטלי החדש שלנו "לדבר עם מיילצ'ימפ" שיעזור לכם להשתלט על רשימת הדיוור שלכם מהבסיס ועד לרמות מתקדמות במיוחד.
4. עבדו מסודר והכירו את המקום בו אתם מפיצים
ברגע שאנחנו יודעים מה המטרה שלנו ומה האופציות שיש לנו להפצה נתחיל לתכנן את הלו"ז שלנו, נפרוס את תוכנית ההפצה שלנו על פני מספר ימים ונדאג להפיץ את התוכן שלנו בכל יום במקום אחר. באותו האופן גם נדע להחליט מי יקבל את התוכן שלנו ומתי.
כל פלטפורמה "מדברת" בצורה שונה ולכן לכל פלטפורמה אני אכין לי תמונה שמתאימה לשפה שלה, שתמשוך את העין ומסר שונה וייחודי. הקהל שלנו ידע לזהות מיד אם אנחנו ממחזרים את ההפצה שלנו, העתק-הדבק של פוסטים בין קבוצות ועמודים עסקיים מוזילה אותנו ונותן לקוראים שלנו הרגשה שאנחנו לא ממש מתאמצים בשבילם.
אם אני מפרסמת בקבוצות אני אדאג לטקסט מקדים אינפורמטיבי ואישי, כזה שיתן תחושה של באתי לשתף במשהו שיעניין אתכם ויועיל לכם ולא רק לשווק את עצמי. אני לעולם לא "אזרוק" קישור בקבוצה בלי להסביר אותו ובלי לתת הסבר לקישור שלי.
בעמוד העסקי שלי הייתי בוחרת בנוסח מקצועי ומדוייק, נוסח יותר שיווקי. ואם אני מפרסמת בעמוד האישי שלי התוכן שם יהיה הרבה יותר חופשי ומדובר, כמו כל פוסט אחר שהייתי כותבת.
לדיוור שלי הייתי בוחרת כותרת קצרה, מעניינת ומושכת שתגרום למנויים שלי לפתוח את הדיוור, ובגוף המייל הייתי מתנסחת באותו האופן בו כתבתי את התוכן אותו אני רוצה להפיץ. המטרה כאן היא ליצור המשכיות ישירה לתוכן שלי ולשפת המותג שלי.
את סדר ההפצה והזמנים אני בדרך כלל קובעת לפי רמת המחוייבות שלי – למנויים לרשימת התפוצה שלי יש זכות ראשונים ולכן אפיץ את התוכן קודם כל להם, זה חלק מהייתרונות בלהיות מנוי.
הבאים בתור יהיו חברי הקהילה שלי, במקרה שלי – קבוצת הפייסבוק של 'לחשוב כמו מותג'.
לאחר מכן אפיץ בעמוד העסקי שלי ואחר כך בקבוצות השונות שבחרתי.
בשלב הזה, במידה וחשוב לי להרחיב את הקהל שלי ולהגדיל את החשיפה, אני גם אשקול קידום ממומן.
האחרון ברשימה יהיה העמוד הפרטי שלי. עם כל האהבה שלי למשפחה והחברים – הם לא קהל היעד שלי (הם כן יכולים לעזור בהפצה על ידי שיתוף התכנים).
5. תהיו יצירתיים
הפצה טובה לא חייבת להיות רק קישור ברשת חברתית, אתם יכולים לבנות לעצמכם אסטרטגיית הפצה של התוכן שלכם בדרכים יצירתיות יותר.
סרגל צדדי בבלוג – הכניסו הפניות לתוכן חשוב שאתם רוצים לקדם בסרגל הצדדי בבלוג, תצרו באנר שימשוך את העין עם הנעה לפעולה ותובילו את הגולשים לקרוא את התוכן שאתם רוצים שהם יקראו.
פוסטים נוספים שיעניינו אתכם – בסוף כל פוסט שלכם הכניסו עוד מספר פוסטים שיכולים לעניין את הקוראים שלכם. אלה יכולים להיות פוסטים שקשורים לאותה קטגוריה של פוסטים, לאותו נושא או כל פוסט שאתם רוצים לקדם.
קישורים פנימיים – הפניה מפוסט אחד לפוסט אחר שלכם בגוף הטקסט – שימוש בנושאים חופפים שכבר כתבתם עליהם ויכולים להיכנס ולחזק אתכם בפוסט החדש. הקישוריות הזו גם תביא לחשיפה של פוסטים ישנים יותר.
כפתורי שיתוף – כמה פשוט ככה יעיל. אם אתם רוצים שהתוכן שלכם יופץ גם על ידי הקוראים תניעו אותם לשיתוף על ידי הכנסת כפתורי שיתוף ברשתות חברתיות לתוך הפוסטים שלכם. בשביל הקוראים זה הרבה יותר פשוט, זמין ולא דורש יותר מידי מאמץ מאשר להעתיק את הקישור שלכם ולהדביק אצלם בפרופיל.
פוסטים אורחים – העלאה של פוסט אורח או ראיון בבלוג שלכם יכול לחשוף אתכם ואת האורח או המרואיין לקהל חדש. אתם תשתפו אצלכם את הפוסט ותחשפו את האורח לקהל שלכם, והאורח יחשוף אתכם לקהל שלו.
קליקה תומכת – קבצו סביבכם מספר בלוגרים או עסקים בעלי תחומים דומים (או כאלה שמעניינים אתכם) ותשלחו אחד לשני את התכנים החדשים שלכם. תגיבו אחד לשני בפוסט וברשתות החברתיות ותעלו את רמת החשיפה והמעורבות של התוכן שלכם.
וובינר – אם יש לכם קורס, הרצאה או סדנה שאתם צריכים להפיץ תנסו למשוך אליכם את הקהל בעזרת וובינר – מיני הרצאה דיגיטלית שתיתן ערך ותעניין את הצופים. את ההמשך של התוכן הצופים יוכלו לקבל בקורס או ההרצאה המלאים.
הייתרון בהרצאות או לייבים דיגיטלים הוא שהקהל שלנו מתחיל להכיר אותנו טוב יותר ובצורה אישית יותר, כך קל לו יותר המשיך ולצרוך את התוכן שלנו.
גוגל אנליטיקס – הטמיעו באתר שלכם קוד של גוגל אנליטיקס וכך תוכלו לדעת (בין היתר) כמה גולשים מבקרים אצלכם באתר, מהיכן מגיעים הקוראים שלכם ואיזה תוכן מעניין אותם. כשיודעים מה מעניין את הקוראים שלנו אנחנו יכולים ליצור תוכן מדוייק יותר בפוסטים עתידיים.
לסיכום, תוכן מצליח הוא לא עניין של מזל, הוא שילוב של כתיבה איכותית ושל תכנון נכון. חשוב לזכור שאלו לא חוקים שאי אפשר להפר, אנחנו צריכים לבחור את הדרך הכי נכונה לנו ולעסק שלנו. הדבר העיקרי שצריך לזכור הוא לפרוס את ההפצה שלנו על פני כמה פלטפורמות ולאורך זמן, כך נקבל הרבה יותר "זמן מסך" והתוכן שלנו יצוף לו ברשת בצורה יעילה יותר.
נראה לכם שאני עוזבת אתכם ככה? קבלו –
מדריך להדפסה – צעד אחר צעד, כל מה שצריך לזכור בדרך להפצת התוכן שלנו