ב- 6 ביולי 2017 הרגשתי מאוד טעונה. פייסבוק בדיוק שינתה עוד איזה אלגוריתם במערכת שלה, כולם היו בהיסטריה מסביב, עוד רגע מרימים ידיים. ואני חיפשתי את המילים שיסבירו למה השינויים האלו לא משפיעים עליי. אז כתבתי על זה פוסט בבלוג, המטרה שלו הייתה להסביר מה זה מיתוג ואיך אנחנו יכולים להשתמש במיתוג כדי לקדם את העסק שלנו. למה שינויים כאלו לא יכולים לזעזע עסק שכל כך בטוח בעצמו.
ואז נדלקה אצלי הנורה – לחשוב כמו מותג.
היום "לחשוב כמו מותג" זו האג'נדה שלי, אבל אז ב-2017 זה היה כמו למצוא את החתיכה בפאזל שהייתה חסרה לי. מה אם אנחנו, העסקים הקטנים, נשנה את צורת החשיבה שלנו מ"אין לי יכולת / אין לי משאבים / אין לי את הידע / אני עסק של אדם אחד / כן, אבל…" ונתחיל לחשוב ב"איזה מהלך שיווקי מגניב הם עשו, איך אני יכולה לעשות ככה גם אצלי בעסק?".
עסק קטן הוא לא חולשה, יש בו המון ייתרונות, והבולט בהם – אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לעשות טעויות. מקסימום נצליח.
נחזור ל-2017, אחרי שהנורה נדלקה וישבתי עם עצמי להבין מה בעצם אני רוצה להגיד גיליתי שזיהיתי בעיה – בזמן שלעסקים גדולים יש מחלקות קריאייטיב שלמות, לעסקים קטנים יש רק את עצמם. ואת הקולגות. וכמה קבוצות פייסבוק להתייעצות. אין מי שיתווך להם את השפה הזו של המותגים.
הסתכלתי מסביב וכל מה שראיתי זה עסקים שרוצים מיתוג אבל מתכוונים ללוגו. וראיתי עסקים שמחפשים לוגו אבל בעצם צריכים תהליך מיתוג והם לא יודעים להגיד את זה. והבנתי אותם.
מיתוג זה לא לוגו
מצאתי את עצמי צועקת (בלב) מיתוג זה לא לוגו! והפכתי את זה לאמירה הבולטת שלי. התחלתי להסביר לכל מי שרק שאל על מיתוג מה זה אומר, מתי כדאי ואם כדאי.
עכשיו תראו, זה מצב קצת אירוני למישהי שהיא בעלת סטודיו למיתוג לבוא ולהגיד – חכו עם לוגו, עוד לא לוגו, זה לא הזמן, אבל אני באמת מאמינה בזה. לוגו לא הופך עסק למותג.
ההבנה הזו שינתה את תהליכי המיתוג אצלי בסטודיו, והתחלתי לחשוב איך אני יכולה להנחות את הלקוחות שלי בתהליך המיתוג כך שהתשובות שהם יענו לשאלה כמו "מי הקהל שלך?" או "מה המסר שלך?" יהיו באמת מבוססות.
כמה ימים מאוחר יותר פתחתי את קבוצת הפייסבוק של לחשוב כמו מותג והחלטתי ששם אני אסביר איך אנחנו עושים את זה. איך אנחנו מתחילים להבין את העסק שלנו. איך אנחנו יכולים לקחת את הכלים השיווקיים המאוד ברורים של המותגים הגדולים ולהשתמש בהם לשיווק העסק שלנו. איך אנחנו יכולים לחשוב כמו מותג.
כמתבקש, המשימה הראשונה שלי הייתה להסביר שלוגו הוא החלק הכי קטן בתהליך המיתוג. הוא כלי לזיהוי וזה די כל מה שהוא. הוא לא יעביר את כל מי שאנחנו, את המסרים שלנו. הוא לא ידבר במקומנו.
אבל תהליך המיתוג כן יעשה את זה. תהליך המיתוג בא להסביר לנו מי אנחנו, מי העסק שלנו ומשם נוכל לבחור מה נרצה שכן יתבטא בלוגו שלו.
אבל זה עדיין לא הספיק לי.
להבין את ההבדל בין מיתוג ללוגו זה לא מספיק. להבין איך להתנהל נכון ויזואלית בעסק זה לא מספיק. אני צריכה את הבסיס. מפה לשם שמתי לי מטרה, לתת אופציה לנקודת פתיחה שווה לכל עסק ולכל עצמאי/ת.
והתחלתי לכתוב.
לא באמת ידעתי מה, לא הייתי בטוחה מה ייצא מזה בסוף אבל הכתיבה התחילה כמו כל פוסט בבלוג – לעשות סדר אצלי בראש כדי שאני אוכל להעביר את הידע הזה הלאה.
מצאתי את עצמי קוראת עשרות ספרים על מיתוג, על שיווק, על תוכן, על סטוריטלינג. קראתי מחקרים וצפיתי ימים שלמים ביוטיוב כמחקר מקדים למשהו שעוד לא הייתי בטוחה מה הוא. אספתי נקודות, כתבתי פסקאות, מחקתי פרקים עד שהצלחתי לגבש שלד שעשה לי שכל והיגיון בראש. וכמו עם אותה נורה שנדלקה לי שנתיים לפני, הבנתי מה רציתי להגיד – מדריך מעשי לאפיון מותג.
9 חודשים מאוחר יותר ויש לי ספר ביד.
כלומר, בטלפון שאני מחזיקה ביד כי זה ספר דיגיטלי.
אפיון מותג הוא התהליך שקורה אצלנו לפני שאנחנו מתחילים תהליך של מיתוג, זה שלב מאתגר שבו אנחנו צריכים להסתכל על העסק שלנו מהצד ולהחליט איפה לדייק ולשפר, איפה לשנות, מה לא עובד ואת מה כדאי לשמר.
אחד התהליכים הכי חשובים באפיון מותג הוא להבין מה המסר שלנו – מה בעצם אנחנו רוצים להגיד לעולם, מה אנחנו רוצים שהלקוחות שלנו יבינו מאיתנו.
אז המסר שלי אליכם בפוסט הזה הוא שמה שהופך עסק למותג הוא החלטה – שברגע שאנחנו מתנהגים כמו מותג וחושבים כמו מותג אנחנו הופכים למותג. ומותג לא חייב להיות עסק גדול, הוא לא חייב להיות חברת ענק, הוא יכול להיות גם העסק הקטן שלכם.
ואם אתם רוצים פרטים נוספים על המדריך ומה יש בו
אפשר כאן