כיאה לדצמבר בעולם הדיגיטל מתחילים לצוץ סיכומים ודוחות של 2019 ושלל תחזיות לשיווק וניהול עסקים ל-2020. והאמת, זה סופר מעניין. אז החלטתי לעזור לכם והבאתי קטעים נבחרים, אנקדוטות משעשעות ותחזיות פוקחות עיניים לסיכום 2019 ופתיחת 2020 כדי שגם אתם תוכלו להיכנס אל השנה החדשה עם מטרות מפוקחות יותר לעסק שלכם.
בצורה לא מפתיעה התוכן ימשיך להיות המלך, אנחנו נמשיך לשמוע על אותנטיות בכל מקום, ואוטומציות יגיעו לשיאן. בקיצור, תתחילו לעבוד על ה – To Do List שלכם לשנה הקרובה.
ההיצע הולך ומתרחב
נכון ל-2019, עסק קטן משתמש בממוצע בכ-8 כלים לשיווק ותקשורת עם הקהל, הנתון היותר מפתיע הוא שקיימים לנו כיום מעל ל- 7000 פתרונות טכנולוגיים לעסקים בשוק.
אותם פתרונות מתחלקים ל-6 תחומים עיקריים: פרסום, תוכן, רשתות חברתיות, מכירות, דאטה (איסוף מידע) וניהול.
שימו את העסק שלכם תחת זכוכית מגדלת לרגע ונסו לחשוב באילו כלים אתם משתמשים בעסק שלכם מתוך ההיצע הרחב מאוד הזה?
בסקר שנעשה בארה"ב נמצא ש-62% מבעלי העסקים הקטנים הביעו רצון לנסות ולהכניס יכולות חדשות לעסק שלהם, אבל פשוט אין להם זמן כדי להבין איך לעשות את זה ואיך להטמיע את השינויים האלו בעסק. 31% מתוך אותו קהל הצביע על שיווק העסק כאתגר הראשי שלהם. (נשמע מוכר?)
התחושה הכללית שאנחנו חווים, כעסק קטן, היא הצפה. מצד אחד מתקשים בשיווק ורוצים כלים שיעזרו לנו, מצד שני לא מצליחים להטמיע את אותם הכלים, וזאת בהנחה שהצלחנו למצוא כלי אחד מתוך האלפים שיכול להתאים לנו.
אז... מה עושים? ואיך מצליחים להישאר בפוקוס?
מיקס אנד מאצ' – לא בוחרים פלטפורמה אחת, הולכים על סדרה של פלטפורמות שעובדות יחד (אינטגרציה) ומחפשים את השינוי המשמעותי והטוב ביותר שיעבוד על העסק שלנו, בשיטה הישנה והטובה של ניסוי ותהיה – פלטפורמה אחת לא טובה לנו? נחליף אותה. גישה אחת לא עובדת על הקהל שלנו? נשנה אותה.
לא להישאר בכוח במקום אחד כי "כולם" משתמשים בזה ולמצוא את המקום האפקטיבי עבורכם. אנחנו רואים את הנקודה הזו לרוב בהקשר של רשתות חברתיות ("כולם עכשיו באינסטגרם/טיק טוק") אבל זה נכון גם עבור פלטפורמות שונות לבניית האתר שלכם, פלטפורמת הדיוור שתברו לעבוד איתה, הצורה שבה תנהלו את התוכן שלכם או אם תחליטו לבצע אפיליאציה או לא.
כשאנחנו באים לבחור פלטפורמה חדשה שתחליף אחרת חשוב גם להגדיר מה אנחנו רוצים להשיג ומה לא עבד לנו בפלטפורמה הקודמת, מידע ממשי שיעזור לנו לבחון את ההצלחה או חוסר ההצלחה של כל צעד שנעשה.
הרשתות החברתיות ומערכות הדיוור עדיין כאן
אז נכון שהיצע הפתרונות הולך וגדל, אבל רשתות חברתיות ומערכות הדיוור עדיין היו הכוכבות הגדולות של העסקים הקטנים ב-2019, וככל הנראה שזו עובדה שתישאר איתנו גם ב-2020. משתמשים (בוגרים) נמצאים 38 דקות ביום בממוצע בפייסבוק, ו-26 דקות במוצע ביום באינסטגרם.
ומה לגבי מערכות הדיוור? אמנם יש מי שמיהרו להספיד אותן, אבל מערכות הדיוור עדיין כאן ועדיין נחשבות לאחת הפלטפורמות האפקטיביות לשיווק ותקשורת מול הקהל. 79% מהעסקים הקטנים בארה"ב משתמשים במערכת דיוור ככלי השיווק העיקרי שלהם.
אבל הנקודה הכי מעניינת שראינו ב-2019 היא העלייה החדה בכמות הרכישות דרך הפלטפורמות החברתיות. אינסטגרם, פייסבוק ופינטרסט מקצרות לנו את המשפך השיווקי בכך שהן מאפשרות ללקוח הפוטנציאלי שלנו לבצע רכישה מהירה בלחיצת כפתור, כך שאם אתם בעלי חנות דיגיטלית כדאי לכם מאוד לבצע אינטגרציה בינה לבין הרשתות החברתיות בהן הקהל שלכם פעיל.
אפיק חברתי נוסף שהייה חזק מאוד ב-2019 והולך גם הוא להישאר איתנו בשנים הקרובות הוא הפודקאסט שם תוכלו למצוא 700 אלף ערוצים ותוכניות, ו-29 מיליון פרקים.
מעבר לדרך המאוד נוחה וידידותית של הגשת התוכן שלנו לקהל, יש כאן אלמנט חשוב נוסף שכדאי לקחת בחשבון – גוגל התחילו להציג פרקי פודקאסט גם בתוצאות החיפוש שלהם. אם אתם זוכרים את ההכרזה בשנים האחרונות על כך שהווידאו הוא המלך ולא מתחברים כל כך לקונספט של דיבור מול המצלמה אז אתם יכולים בהחלט לפנות לכיוון של הפודקאסט ולהתחיל לדבר עם הקהל שלכם בצורה ישירה יותר.
אז במה כדאי לנו להתמקד ב-2020?
דאטה
גוגל ופייסבוק הם אלופי העולם באיסוף מידע עלינו, המשתמשים. יש שיגידו שזו חדירה לפרטיות או אפילו מסוכן, אבל כל המידע שיש להם עלינו הוא ידע שאנחנו סיפקנו להם תוך כדי שימוש בפלטפורמות שלהם, והמידע שיש להם עלינו הוא הכוח הגדול שלהם כי אחד הדברים שהם עושים עם המידע הזה הוא לגרום לנו להמשיך ולצרוך את אותן הפלטפורמות.
לחשוב כמו מותג היא האג'נדה שתמיד מכוונת אותי בשיווק, וכאן זו הזדמנות מצוינת בשבילנו, העסקים הקטנים, לאמץ אותה ולראות איך גם אנחנו יכולים להשתמש במידע שיש לנו על הקהל שלנו כדי להשאיר אותו קרוב ולהמשיך לספק לו את התוכן שמעניין אותו, בדומה לגוגל ופייסבוק הגדולים.
מידע כזה זמין לנו בדרכים דיי פשוטות – כל טופס באתר שלנו הוא כלי לאיסוף מידע רלוונטי כמו מאיזה עמוד המשתמש נרשם אלינו לתפוצה, מה שמעיד על התוכן שעניין אותו והצליח למשוך אותו להרשמה. המידע הזה מאפשר לנו לתייג את אותו משתמש עם תחום עניין מסוים ומשם להמשיך ולתת לו עוד מידע רלוונטי.
גם גוגל אנליטיקס כלי מצוין כדי ללמוד על הקהל שלנו. במקום לבדוק כמה גולשים ביקרו אותנו החודש בואו נבחן מה הנושאים שמעניינים את הקהל שלנו – מה העמודים הכי נצפים? כמה זמן הם מבלים אצלנו באתר? מאיפה הם מגיעים אלינו? כמה זמן הם משקיעים בקריאה של התוכן שלנו?
כל פיסת מידע שכזו עוזרת לנו לשפר את העבודה שלנו, לדייק את המסרים שלנו ואת התכנים שלנו ולהיות טובים יותר בשביל הקהל שלנו. שימו לכם למטרה לקראת 2020 להשתמש במידע שיש לכם על הקהל שלכם כדי לספק להם חוויה טובה יותר כשהם פוגשים את המותג שלכם.
אוטומציות, ואז עוד אוטומציות
אוטומציות הן כלי שהולך ומתפתח כל הזמן. המטרה העיקרית שלו היא להוריד מאיתנו את הלחץ ולעיתים גם את הסיזיפיות של פעולות קטנות בעבודה היום יומית שלנו כעסק. אבל אוטומציות הן כלי שדורש מאיתנו זמן וחשיבה אסטרטגית, וככזה אנחנו לעיתים נוטים לזנוח אותו.
מכאן נוצר לו סוג של גלגל לא הגיוני במיוחד שוודאי יהיה מוכר לרבים מאיתנו שאומר – אני רוצה לייעל את העסק כדי לפנות לי זמן אבל אין לי את זמן להשקיע בייעול העסק. והנה באה אלינו 2020 ואומרת – יש לכם את כל הכלים, למה שלא תנצלו את זה?
תבחנו את כל הכלים איתם אתם עובדים בעסק ותבדקו האם קיימת אינטגרציה בין מערכות, אני מניחה שתופתעו לגלות לא מעט פלטפורמות שמצליחות להתממשק אחת עם השנייה כמו חשבוניות ומערכות סליקה, דיוור עפ"י רכישה/נטישת עגלה באתר, בוטים לשירות לקוחות. אפילו יצירת מנוע חיפוש חכם באתר שלכם יכול להיות פתרון אוטומציה יעיל במיוחד.
פרסונליזציה
אז נכון שאמרנו שהאוטומציות רק הולכות ומתפתחות, אבל בנקודת החיבור שלהן אל הקהל שלנו חשוב לזכור שלקוחות עדיין מחפשים את החיבור והיחס האישי מולנו.
כאן מגיע השלב של החיבור בין המידע שאספנו על הקהל שלנו לבין המסרים שאנחנו מפיצים להם. זה מאוד זמין ונוח לשלוח דיוור לכל רשימת התפוצה שלנו, אבל זה יהיה נכון יותר, אסטרטגית ושיווקית, לאפיין את קבוצות הקהלים שלנו עפ"י תחומי העניין שלהם או ההתנהגות שלהם וליצור סגמנטים מותאמים לשליחה לכל קבוצה שכזו עם התוכן הנכון לה.
המטרה שלנו היא לגרום לכל אדם בקהל שלנו להרגיש שהוא מקבל יחס אישי מאיתנו, שאנחנו מכירים אותו ואת מה שהוא אוהב.
תוכן, ולא רק כי צריך
כבר הכריזו בכל מקום שהתוכן הוא המלך, ועסקים רבים, גדולים וקטנים, בהחלט מיישמים את הנושא ומכניסים יותר ויותר מאמרים לאתרים שלהם כדי להכניס תנועה. וכאן מתחילה הבעיה, או יותר נכון חיסרון שאנחנו נשמח להפוך לייתרון משמעותי אצלנו, העסקים הקטנים, ונקפיד על איכות ולא על כמות.
תוכן הוא ה-כלי לקידום אורגני, ומכך משתמע שאם נכתוב יותר תהיה לנו יותר כניסה לאתר, מה שיעלה את המודעות אלינו ויביא לרכישות (או כל מטרה אחרת שעומדת לפניכם). אבל כשכמויות של תוכן באות על חשבון האיכות של התוכן זה מביא לתוצאה ההפוכה – כשגולש מחפש מידע ומגיע אליכם והמידע שהוא מקבל הוא לא איכותי מספיק הוא פשוט יצא מהאתר, יעבור הלאה לקישור הבא בגוגל.
תתייחסו אל תוכן כאל אסטרטגיה ולא כאל טקטיקה, השקעה בתוכן = השקעה בקהל שלכם.
אותנטיות
אותנטיות היא אולי המילה שהכי חזרה על עצמה בשנתיים האחרונות ונחשו מה? היא תמשיך ללוות אותנו גם בשנים הקרובות ובהקשרים שונים. אם עד עכשיו דיברנו על אותנטיות כערך מבדל של המותג שלנו, אז ב-2020 הקהל שלנו הולך ונהיה הרבה יותר רגיש לחוסר אותנטיות, מה שידרוש מאיתנו להתאמץ אפילו יותר כדי להוכיח לו שאותנטיות אצלנו היא לא רק סיסמה.
את ההשפעה הגדולה ביותר של זה אנחנו נראה בתחום מאגרי התמונות. הקהל שלנו הופך לביקורתי יותר ויותר ועיוור לתמונות מאגרים – הוא מזהה אותן ומתעלם מהן, בדיוק כמו שקרה עם הבאנרים הפרסומיים של תחילת העשור. אם אתם רוצים להרשים אותו אתם תצטרכו להשקיע בויזואל ייחודי יותר ואותנטי יותר.
העלאת מודעות (awareness)
הרבה מבעלי העסקים, חדשים וותיקים, מדברים על הגדילה של העסק כאחת המטרות השיווקיות שלהם, אבל ב-2020 אנחנו צריכים לשים לנו מטרות קצת שונות מבחינת השיווק שלנו.
יצירת מערכת יחסים עם הלקוח, בניית מותג והעלאת המודעות למותג שלנו אצל הקהל הן המטרות העיקריות שהתחזיות מציגות לנו וכולן מתייחסות למסלול בו אנחנו מעבירים את הקהל שלנו, כי שיווק נכון הוא לא קמפיין אחד שהעלנו, מוצר שהשקנו או פוסט שכתבנו. שיווק נכון הוא כל מה שקורה לאחר מכן.
יש לנו המון הזדמנויות להעלאת מודעות למותג שלנו ולבסס קשר חזק יותר עם הקהל שלנו – במסרים שאנחנו מפיצים החוצה, בעמודי הנחיתה שאנחנו מקדמים, בדיוורים שאנחנו שולחים.
כשאנחנו נשארים בקשר רציף עם הקהל שלנו, מיידעים אותו על תוכן חדש או מוצרים חדשים, שואלים ומתעניינים בהם ובמה שהם מחפשים וצריכים, כשאנחנו מתייחסים אל היחסים שלנו עם הקהל כחלק מהמערך השיווקי שלנו זה מוביל בסופו של דבר לגדילה של העסק שלנו.
לסיכום, אנחנו יכולים לראות ש-2020 הולכת להיות חכמה יותר, היא הולכת לשלב בין טכנולוגיות "קרות" לבין פרסונליזציה "חמה" וחשוב שאנחנו נישאר בלופ כי מכאן זה רק ילך ויתפתח עוד יותר, אבל חשוב לזכור שלרוב מדובר בטקטיקות, בכלים שעוזרים לנו להגיע למטרות שלנו.
כדי להפוך את הבחירה שלנו במה להתמקד להתמקד השנה אני ממליצה לכם להתחיל את זה מהכיוון האסטרטגי- להגדיר מטרות מדידות שתרצו לכבוש בשנה-שנתיים הקרובות ומשם לבחור את הטקטקיקות שיעזרו לכם להגשים אותן.