יש 3 אנשים שאני כותבת להם את הבלוג הזה. כל פוסט שאני כותבת, אני כותבת לאחד מהם, זה תלוי מה הוא שאל אותי. הרבה עבודה בשביל 3 אנשים, לא?
אחת מהן היא עדי, ואת הפוסט הזה אני מקדישה לה.
עדי, עצמאית, בת 29 ונשואה. יש לה 2 ילדים קטנים, עמית (5) ויעל (2). היא בעלת מותג תכשיטים שרוצה לפרוץ לקהל חדש. כרגע היא עושה הכל לבד, מטפלת בעסק ומשווקת אותו. היא מרגישה שיש עליה עומס ושהיא הולכת לאיבוד- יותר מידי לדעת, מעט מידי זמן ללמוד ולעשות.
אבל עדי לא באמת קיימת.
עדי היא אחת הפרסונות שאני כותבת אליהן בבלוג שלי. אני כותבת אליה כי אני יודעת מה מפחיד אותה, מה הקשיים שלה ומה יכול לעזור לה.
אז מה זה פרסונה?
פרסונה היא דמות פיקטיבית, שמייצגת חלק מקהל היעד שלנו. יש לה מאפיינים דמוגרפיים כמו גיל ומקום מגורים, מאפיינים אישיים כמו תחומי עניין ותחביבים ומאפיינים שיווקיים כמו הרגלי צריכה.
המטרה של הפרסונה היא לאפיין את קהל היעד שלנו לתת לו שם ופנים, להפוך אותו ליישות קיימת שקל להתחבר אליה וקל יותר לדבר אליה.
כשאנחנו, בעלי עסק, חושבים על קהל היעד שלנו אנחנו נוטים להגדיר ולאפיין אותו במונחים ריקים מרגש – "קהל חילוני", "אנשים שאוהבים לקרוא", "נשים בנות 20+" וכ"ו, כשבעצם אנחנו מסירים כל אנושיות מהקהל אליו אנחנו רוצים לפנות, שוכחים משגרת היום שלו ומהסביבה בה הוא חי – במילים אחרות, אנחנו שוכחים שהוא אדם בדיוק כמונו.
שימוש בפרסונות הוא נכון לכל תחום ולכל מוצר – בין אם אנחנו כותבים תוכן, מעצבים אתר או מוכרים מוצר פיזי, כל עוד יש לנו קהל יעד לפנות אליו כדאי לנו להשתמש בפרסונה.
כל פרסונה בה נשתמש תתאר קבוצה משמעותית בקהל היעד שלנו, אין צורך לתאר כל אדם כמו שאין דבר כזה עסק שפונה אל "כולם".
ייתכן ואתם מרגישים שאתם מכירים את קהל היעד שלכם ויודעים בדיוק אל מי אתם פונים, גם במצב כזה אני ממליצה לכם להפוך את "גברים רווקים, בני 28-35 מאזור המרכז" ולהתחיל לדבר אל יואב, שחר ועידו, הלקוחות הפוטנציאלים שלכם.
כשנכיר אותם טוב יותר, אישית יותר, נדע לכוון את הקול שלנו אליהם, למכור ולשווק בדיוק להם ובדיוק את מה שהם צריכים.
אז איך מבצעים ניתוח פרסונה?
ניתוח פרסונה יתחיל תמיד בשאלה – מה אנחנו בעצם רוצים לבדוק? אנחנו צריכים מיקוד, מטרה.
נפרוס את כל מה שאנחנו כבר יודעים ולמדנו עד עכשיו על קהל היעד שלנו וננסה להבין את אופי ההתנהגות שלו עם המוצר שלנו, האם יש דפוסי התנהגות שחוזרים על עצמם, מה הקשיים בהם הוא נתקל ומה הצורך שלו מהמוצר שלנו.
גם אם המוצר שלנו הוא תוכן, בלוג למשל, אנחנו יכולים לזהות אצל הקוראים שלנו את הנקודות שבהם הם מתקשים או הנושאים שהם מתחברים אליהם יותר ואוהבים יותר לקרוא, ועל ידי זה לבחור את נושאי הכתיבה שלנו.
נחלק ונסדר את הידע שלנו בין 2-6 קבוצות משתמשים, תלוי בגודל והיקף הפרוייקט.
כל קבוצה היא פרסונה אחת, דמות אחת. כל פרסונה תאופיין באופן שונה אחת מהשניה כדי שנוכל "לתקוף" כל צורך ובעיה שיכולים לצוץ.
נכתוב לכל פרסונה את "הסיפור שלה", מאיפה היא באה, בת כמה היא, האם היא נשואה? יש לה ילדים? מה היא אוהבת לעשות? ניתן לה שם ופנים (כן כן… פנים, תמונה – זה הופך את כל התהליך לקל יותר ויוצר אמפתיה ביניכם לבין הפרסונה).
בעזרת מחקר הפרסונות שלנו אנחנו נוכל לענות טוב יותר על שאלות כמו "למה תמר צריכה לרכוש את הסדנה שלי?", "האם הנוסח הזה ידבר אל יובל?", "האם דינה תדע שצריך ללחוץ על הכפתור הזה?" או "באיזה שעה הכי נכון לי לפרסם לאביב?"
את כל זה נרכז במסמך מסודר שנוכל תמיד לשלוף ולהיעזר בו כשאנחנו באים לאפיין אתה מוצר או המערכת שלנו, לכתוב פוסט ולשווק את העסק שלנו.
וכדי לעשות את החיים קצת יותר קלים – ברור שהכנתי לכם קובץ מסודר להורדה! הוא מחכה לכם בסוף הפוסט.
אבל רגע, זה לא קצת מאוחר מידי?
ברור שלא! לקדם ולפתח את העסק שלנו זה אף פעם לא מאוחר מידי, גם אם האתר שלכם כבר בנוי והלוגו מככב בכל הפרסומים שלכם – תמיד יש מקום לעוד.
הרבה עסקים קטנים נוטים לחשוב שבגלל שאין מאחוריהם צוותים שלמים של מחקר, איפיון ושיווק אז הם לא יכולים או לא צריכים לחשוב ולעבוד כמו עסקים גדולים.
אני מאמינה שכדי להתפתח אנחנו חייבים לדעת לקחת את "כלי העבודה" של הגדולים ולהשתמש בהם לצרכים שלנו.
לדוגמה – אם תרצו לבצע מחקר מדוייק יותר ונכון יותר כדאי לכלול גם תצפיות על קהל היעד וראיונות איתו, אבל לא תמיד יש זמן ותקציב לכך, ואני מעדיפה שיהיה לכם מחקר פרסונות התחלתי מאשר שום מחקר בכלל, כך שבמצב כזה במקום תצפיות הייתי משתמש בחוות דעת של משתמשים שאני בוחרת ומגדירה מראש ולהם מגישה את המוצר להתנסות – וזה, אגב משהו שהרבה מאתנו עושים כאסטרטגיה שיווקית בל מקרה.
רוצים לקבל את קובץ מחקר פרסונות שלי ישירות למייל?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלי והקובץ ישלח אליכם מייד
אם יש שאלות אתם מוזמנים להצטרף אלי ולעוד עצמאיים רבים וטובים בקבוצת הפייסבוק שלנו "לחשוב כמו מותג". בהצלחה!
שומעים? לא מזמן העלינו פוסט שמהווה השלמה נהדרת לתוכן הזה:
איך למצוא את קהל היעד שלנו?
אפילו מוצרי בסיס כמו לחם או חלב לא יתאימו לכולם, אז בטח שלא המותג שלנו, ההרצאה שלנו, הקורס שלנו, הספר שלנו, חשבון האינסטגרם שלנו.
הקהל שלנו הוא לא כולם ואנחנו לא יכולים להניח אף פעם שלמוצר או שירות יש את אותו הקהל. פוסט שלישי בסדרה.
7 מחשבות על “מה זה מותג אישי ואיך בונים מותג אישי חזק?”
תודה, מעניין מאוד ויסודי.
אחלה סרטון!! איזה כיף לקרוא… תודה על זה
סרטון מעולה ממש!
החזקת אותי מרותקת, מחכה כבר למסרים הבאים.
ומה עם איזה מותג בתחום הפנסיה??? 😉
כתבה נפלאה, סרטון מעניין מאוד
תודה רבה לך
כתבה ממש מעניינת! המון תודה על כל המידע, נעקוב ונמתין בסבלנות לעוד:)
וואו. ממש העשרת אותי!! תודה