אחד התהליכים המורכבים ביותר בעיצוב הוא יצירת לוגו. ללוגו יש חשיבות רבה בעולם העסקים, לא רק בגלל הנופח הרציני והמקצועי שהוא נותן לעסק או לחברה, הוא קובע את הקו העיצובי הכולל של העסק, נותן תמונה שלמה יותר.
אז נכון, זה לא פשוט, אבל בעזרת כמה עקרונות פשוטים אך חשובים אפשר בקלות להבין האם הלוגו שלכם הוא לוגו מנצח!
1. המותג הוא מכלול, הלוגו לא. או במילים אחרות – הלוגו אמור לייצג את העסק שלכם, לתת הצצה למי האדם (או הצוות) העומד מאחוריו, ולגרום ללקוח להתחבר ולהגיד לעצמו – כן, זה מה שאני מחפש בבעל מקצוע. אבל גם חשוב לזכור שהלוגו לא אמור ולא יכול להגיד את ה-כ-ל יחד, לוגו הוא הצעה, רושם, רמז. לכן חשוב להגדיר מראש את המותג ואת הדברים החשובים והעיקריים לכם ובעיקר את מה שמייחד אתכם מכל השאר.
2. תפקידו של הלוגו הוא לספק פנים מוכרות ומזוהות למותג שלך ולכן חשוב לא להשתמש ביותר מידי אלמנטים. מבחינה עיצובית לכל אלמנט בלוגו יש משמעות – לצבעים, לסוג הגופן, לעובי הקווים, לזוויות וכ"ו, לכן כדאי לבחור מספר בודד של אלמנטים עיצוביים ולהשתמש בהם כדי לא ליצור עומס ולא להפוך את הלוגו שלכם לגם וגם וגם.
3. האם הוא ניתן לשירבוט מהיר? זו דרך נהדרת לבחון אם הלוגו שלכם נגיש וזכיר. אם נחשוב על הלוגואים הכי מוכרים לנו וננסה לאפיין אותם בצורה הכי מהירה נבין את זה טוב יותר – ההוא עם התפוח- מכירים?
4. מכמה חלקים הוא מורכב? האם אפשר להפריד אותו? הוא ישאר מזוהה גם רק כטקסט/אייקון? אחת הדעות הכי רווחות, אבל לא תמיד הנכונה, היא שלוגו חייב להיות שילוב של טקסט ותמונה, וטקסט לבד הוא "סתם טקסט" ולא לוגו. כל עסק חייב להגדיר את עצמו, את החוזקות שלו, את המאפיינים שלו ובעיקר את קהל היעד שלו, מה שמתאים לעסק אחד לא בהכרח מתאים לאחר. אחרי שכל אלו מוגדרים אפשר לגשת לתהליך האיפיון הויזואלי ולהחליט אם יש או אין צורך בתמונה/אייקון לצד הלוגו, אם ניתן להפריד ביניהם והם עדיין ישדרו את אותו המסר? בזכות כל ההחלטות הגראפיות המיתוג יהיה הרבה יותר נכון והרבה יותר קולע לקהל היעד שלכם ומיתוג נכון משדר מקצועיות ואמינות ומוכיח שלא מדובר בעסק צולע, זמני, שלא מבין את עצמו ואת הקהל שלו. וכן, לפעמים גם רק טקסט הוא לוגו.
5. מי קהל היעד שלי? יש הרבה דגים בים. המון. מיליונים. אז מה ייצור את הייחוד שלכם על פני המתחרים? מה הערך המוסף שאתם מעניקים ללקוח? אנחנו יודעים שאתם הכי טובים, עכשיו בוא נראה את זה גם לאחרים. תהיו אטרקטיביים, זורמים, חדשנים. תציעו משהו יותר טוב ממה שמציעים המתחרים, תהיו מקוריים, תכניסו את עצמכם לנעלי הלקוח אבל תמיד תזכרו – אתם לא הלקוח! כעת, לאחר שברור לכם מי אתם, מה אתם עושים, לאיזה קהל יעד אתם מכוון ולמה כדאי לו לבחור דווקא במוצר או בעסק שלכם – הגיע הזמן שבו הרושם הראשוני מתחיל לעבוד.
6. לא להאכיל בכפית, ולהשתדל להתרחק מהאיפיונים הויזואלים המתבקשים בכל הנוגע לעיצוב לוגו. למה? כי לרוב תהליך המיתוג מתבצע בתחילת הדרך, העסק שלכם עוד צעיר ועשוי לשנות ולחדד את עצמו בדרך. לכן כדאי לתת מקום לפרשנות יותר מופשטת מהמשמעות המילולית. ניקח לדוגמא מאמנת אישית (קואצ'רית) שפונה, כרגע, לקהל של נשים – האם כדאי לתת ללוגו סממנים נשיים? האם נשיות זה הסממן הכי בולט בה כמאמנת? אולי כדאי להשאיר אותו פתוח לקהל שונה בעתיד?
7. לקחתם מעצב – תנו לו לעשות את העבודה. גם אם לפעמים זה ממש קשה, חשוב לזכור -מעצבים הם אנשי מקצוע שלמדו והתמחו במיתוג והם ידעו לכוון אתכם למה נכון או לא נכון לעסק שלכם (בדיוק כמו שאתם תדעו לכוון את הלקוחות שלכם). מעצב טוב יקשיב לרצונות של הלקוח ויתחשב בהן בתהליך המיתוג, אבל גם ידע לעצור במידת הצורך, לכוון ולהסביר לכם את הצעדים והשיקולים שלו מבחינה מקצועית, עיצובית. כמובן שבסופו של דבר הבחירה היא שלכם אבל הטיפ החשוב הוא לדעת לפעמים לשחרר מדעות קדומות ולהקשיב לזה שבוחן בעין מקצועית מבחוץ.
8. תתמודדו, לא כולם הולכים לאהוב את הבחירה שלכם וזה מקובל ובסדר. במידה ואתם בוחרים להיעזר בדעות שונות של אנשים בתהליך המיתוג חשוב שהם יהיו אנשים המכירים את העסק או המוצר שלכם, שאתם סומכים עליהם, מכבדים את דעתם, אך בעיקר חשוב לזכור לא להתייעץ עם יותר מידי אנשים, לכל אחד דעה שונה וזה עשוי ליצור אצלכם יותר בילבול מסדר. אין 100% בשביל כולם, לכן חשוב שהמילה האחרונה תיהיה שלכם ושאתם תיהיו שלמים איתה.
להיראות טוב זה לא מספיק, עסק מצליח בנוי על לקוחות, ולקוחות מגיעים משיווק נכון. לדעת להיות במקום הנכון בזמן הנכון, לדעת איך לפנות ללקוחות פוטנציאלים, כאלה שעשויים להתעניין במוצר שלכם. וביננו, כשאתם נראים כל כך טוב, מי יוכל לסרב לכם?