מהו מותג?
כדי להבין מה זה מותג אישי בואו ננסה להבין קודם כל מה זה מותג.
מותג הוא עסק שמתמחה בתחום מסויים – מותג הנעלה, מותג ביגוד, מותג יינות, מותג מזון, הוא בעל תדמית מסויימת, עם קהל לקוחות מסויים, הוא משווק את עצמו בעזרת מסרים מאוד ממוקדים. הוא עומד מאחורי רעיון או אג'נדה מסויימת. מזהים אותו, מדברים עליו, מקשרים אותו לאותם נושאים בהם הוא מתמחה.
מרטי נומייר הגדיר מותג כתחושת בטן שיש לאדם בקשר למוצר, שירות או חברה.
וזו הגדרה מדוייקת למדי, מותג הוא מה שהלקוחות שלנו רואים, חווים ומרגישים.
את עולם המותגים אנחנו נחלק ל-2 גישות עיקריות:
מותג עסקי
מותג עסקי נבנה סביב זהות שאנחנו יוצרים לעסק שלנו. זה יתחיל במציאת השם המתאים ויעבור לתכונות וערכים שניתן לו. מותג עסקי יעמוד בפני עצמו ולרוב לא יזדקק לשם שלנו כדי לקדם את עצמו. אנחנו כאנשים פרטים נעמוד מאחורי הקלעים.
מותג אישי
מותג אישי נבנה סביבנו, סביב האישיות שלנו. סביב הפרסונה שאנחנו. מותג אישי לרוב יישא את השם שלנו ותמיד יהיה מזוהה איתנו. אנחנו נעמוד בקדמת הבמה.
מותג אישי שונה ממותג עסקי כי אנחנו כאנשים לא באמת מחפשים אנשים שילכו עם הפרצוף שלנו מרוח להם על החולצה. אנחנו לא "אורזים" את עצמנו בעטיפה יפה יותר.
להיות מותג אישי זה לשים את העשייה שלנו בקדמת הבמה כדי שהקהל שלנו יוכל להרגיש שיש לו מכנה משותף עם מה שאנחנו משדרים, גם אם הם לא מכירים אותנו באופן אישי.
להיות מותג אישי זה להיות אותנטי יותר, אנושי יותר, להיות בעל דעה ודרך מחשבה ולא להיות עסקי יותר או ממותג יותר.
מאז שהרשתות החברתיות נכנסו לחיינו בתחילת שנות ה-2000 מותגים התחילו להכיר בחשיבות של יחס אישי ואינטראקציה עם הקהל. היום אנחנו יכולים לראות מותגים גדולים ומפרסמים שפונים למשפיענים ומובילי דעה כדי לקדם מוצר מסויים, ומהצד של הקהל אנחנו מחפשים אישור או דעה של מישהו שאנחנו סומכים עליו. לכן, כמותג אישי כדאי לנו לקדם אג'נדות ומוצרים שאנחנו מאמינים בהם.
העניין המצחיק הוא כזה, מבלי שנשים לב כולנו כבר מחזיקים במותג אישי מבלי שנדע את זה בכלל.
יש אנשים שמחפשים את הנוכחות שלכם? משפחה, קולגות? – הנה לכם קהל יעד.
מצאתם את עצמכם פעם ממליצים על ספר? מוצר? סדרה? בגד? מסעדה? – אתם משווקים.
אותם אנשים שמכירים אתכם? מה הדעה שלהם עליכם? הנה הוכחה חברתית.
אבל למותג שאנחנו חסרה האסטרטגיה, חסרה ההכרה שלנו בעצמנו כמותג, ההכרה בערך שיש לנו לתת לקהל שלנו, חסרה לנו ההבנה – מי הקהל שלנו? חסרה לנו המטרה. למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים?
אז בזמן שכולנו מחזיקים במותג האישי שאנחנו, לא כולנו באמת רוצים או מוכנים להפוך לכאלה גם בעיני בחברה. הבחירה בלמצב את עצמנו כמותג אישי היא לא ברורה מאליה.
אז בואו נראה מה המאפיינים של מותג אישי ובמה זה כרוך.
מה המאפיינים של מותג אישי?
הכל מתחיל מסיפור, ולכולנו יש לפחות אחד כזה.
סיפור אישי שמתאר את הדרך שלנו, מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים, את המטרה שלנו, את האמונות שלנו. סיפור כזה שמציג אותנו כשאנשים פרטיים עם חלום, עם קושי, עם חיפוש פתרון לבעיה – כל בעיה, קטנה או גדולה.
וכשאנחנו מציגים את הסיפור שלנו אנחנו בוחרים בעצם בשקיפות שיוצרת הזדהות ומשם הערכה.
סיפורים מחברים בין אנשים.
אנה ווויטהאוס
בשנת 2016 אנה, אשת תוכן בריטית ואמא טרייה, פנתה למעסיק שלה וביקשה שעות עבודה נוחות וגמישות יותר כדי שהיא תוכל לשלב בין הקריירה שלה לאימהות. היא קיבלה סירוב ובעקבות כך החליטה להתפטר.
באותו הזמן חשבון האינסטגרם שלה כלל 64 עוקבים בלבד, אבל אלו היו 64 אנשים שלהם היא הבטיחה שהיא תעשה כל מה שביכולתי כדי לשנות את המצב הזה שבו הורים צריכים לבחור בין עבודה לבין גידול הילדים.
כמובן שזו הייתה סיטואציה כל כך מוכרת לרבים כל כך, לא רק לאימהות ולא רק להורים – העבודה כשכירים היא שוחקת, היא ממלאה את מרבית הזמן שלנו ומשאירה מעט מאוד זמן לפנאי. בחברה קפיטליסטית, תחרותית שמעודדת לעבוד יותר כדי להרוויח יותר, לעבוד יותר משמע להיות עובד טוב יותר באה אנה ואמרה לא. אפשר להיות עובדת מצויינת גם עם פחות שעות עבודה.
היום אנה, הידועה גם כ- Mother Pukka, מחזיקה בחשבון אינסטגרם עם מעל 200 אלף עוקבים, כותבת בלוג סביב האג'נדה שלה, הוציאה ספר ביחד עם בעלה מאט, מרצה בטד, נפגשת עם חברות מובילות בשוק כדי להטמיע את הנושא, היא הפכה לפעילה חברתית בולטת בבריטניה ומקדמת נושאים חברתיים נוספים כמו הפרשי שכר, דימוי גוף ויחסים בין בני זוג.
ואת כל זה היא עושה כשהיא שמה את עצמה בקדמת הבמה אבל מקפידה להבהיר שהסיפור שלה הוא הסיפור של כולנו. היא רק השליחה.
הם כאן בגללכם
אם הצלחנו למשוך את הקהל שלנו באמצעות הסיפור שלנו, זה בהכרח אומר שהם כאן בגללנו. הם רוצים לשמוע מאיתנו עוד, לראות אותנו, הם רוצים להיות חלק מהסיפור. הם רוצים להיות חשופים להצלחות שלנו וגם לאי הצלחות. הם רוצים לראות שאתם אנושיים, כי אם אתם כאלה, אז יש מצב שגם הם יכולים.
אנשים מתחברים לאנשים.
אם אתם בוחרים למצב את עצמכם כמותג אתם צריכים לדאוג שהמותג עצמו ישקף את מי שאתם, את האישיות שלכם.
חגית ביליה
חגית ביליה הידועה גם כלייזה פאנלים היא בלוגרית אוכל ואושיית אינסטגרם שמכניסה אותנו בכל יום אל הבית שלה, אל המטבח הפרטי שלה וגם קצת אל החיים שלה. בחורה פשוטה, שאוהבת להכין אוכל לילדים עם מתכונים נהדרים והדרכות קלות ומניסיון אישי אני יכולה להגיד שעם כל מתכון שלה ההצלחה מובטחת.
יש ללייזה שפה ציורית שהיא רק שלה, היא לא משחקת דמות ולא מתייפייפת מול המצלמה – היא זו היא וזה מה יש. והיא כובשת את הקהל באותנטיות והייחוד שלה.
יצירת מערכות יחסים
אם יש ייתרון אחד עצום, בעיני, בלהיות עסק קטן הוא בכך שיש לנו את האפשרות להכיר את הקהל שלנו בצורה אישית הרבה יותר וזה כאמור, משהו שחברות גדולות ומותגים חולמים עליו.
יש לנו את האפשרות ואת הזכות בלדבר עם הקהל שלנו, לשמוע אותו, להקשיב לו ולספק לו את התשובות בצורה הכי אישית שיכולה להיות. כשאתם, כמותג אישי, עונים לשאלה שמגיעה מהקהל שלכם אתם בעצם מראים להם שאתם רואים אותם ושאתם נגישים להם.
וכמו בכל מערכת יחסים – מותג אישי מוצלח צריך להתבסס על אמון.
גארי ויינרצ'וק
גארי ויינרצ'וק הוא תופעה. אני מניחה שאפשר להגדיר אותו כדמות ציבורית, אבל זה לא ימחיש טוב מספיק את המותג שהוא. הוא מזוהה בזכות שפת הרחוב שלו ומצליח להכניס יותר קללות מפעלים במשפט אחד ועדיין לשלוח אותנו עם מסר מעורר מחשבה על שיווק העסק שלנו ברשתות החברתיות. עם מעל ל-12 מיליון עוקבים ברשתות גארי מצליח לשחרר קטעי וידאו באופן יומיומי. והעניין הכי מדהים אצלו בעיני הוא שהוא עומד מאחורי כל מילה ומילה שלו. גארי נמצא בקשר ישיר עם קהילת העוקבים שלו ומקפיד לענות לתגובות שלהם. גם בכנסים והרצאות שהוא מקיים הוא משאיר חלק נכבד מהזמן לשאלות מהקהל, בגובה העיניים ובכנות מוחלטת. ועם קללות.
אחריות על תוכן ומסרים
כמותג אישי אנחנו צריכים שתהיה לנו אמירה ברורה בתחום ההתמחות שלנו. הקהל שלנו רוצה לשמוע את דעתנו האישית וזה בא עם המון אחריות. אנחנו לא רוצים להטעות אותם – הם מאמינים בנו, וההצלחה שלהם היא ההצלחה שלנו. זה קצת מלחיץ.
התוכן והמסרים שאנחנו נבחר לשחרר אל העולם יהיו מתוך הניסיון האישי שלנו, הדרך שעברנו. אנחנו נימנע מלהציג תמונת מצב מושלמת, הצלחות ב-100%. אנחנו לא מוכרים סיסמאות. אנחנו נלמד את הקהל שלנו את מה שאנחנו יודעים, ניתן להם השראה מתוך ההתנהלות שלנו, אבל גם נבהיר להם שההצלחה שלהם תלויה רק בהם.
כנרת יפרח
כנרת יפרח היא זו שהנגישה לנו את עולם המיקרו קופי כשעוד לא ידענו בכלל שיש מושג כזה, והיא עשתה את
זה אחרי שנים של ניסיון כמאפיינת שפה וכותבת מיקרו קופי בתחומים שונים.
אני חושבת שאת העבודה של כנרת אפשר בהחלט לראות כשליחות והיא זוכה להרבה כבוד והערכה בקהילת הדיגיטל, אבל לא רק, היום כל מי שיש לו נגיעה במילים בין אם זה אתר, מוצר, שירות מבין מהר מאוד, בזכות כנרת, ששפה ומילים יכולות להשפיע על ההצלחה שלנו.
את הידע שלה כנרת משתפת איתנו בספר שלה מיקרו קופי: המדריך המלא, בסדנאות שהיא מקיימת ובקהילת המיקרו קופי בפייסבוק.
להוביל = לשים את הקהל שלנו לפנינו
ערך יוצר ערך. זה נכס הדדי. כשאנחנו, כמותג, בוחרים להתמקד בלתת ערך לקהל שלנו אנחנו נקבל ערך חזרה. הם ידברו בשמנו, הם יספרו עלינו, הם יאמינו בנו, יעקבו אחרי המסרים שלנו, ירכשו את המוצרים שלנו.
אז האם אנחנו נותנים כדי לקבל? לא בהכרח. אנחנו נותנים כדי לתת. אנחנו נותנים כי זה חלק מהדנ"א שלנו. זה חלק מהעשייה שלנו.
כל הידע שלנו לא שווה שום דבר אם הוא רק אצלנו בראש.
אז אנחנו נותנים כדי לתת, ועל הדרך אנחנו נקבל גם בחזרה.
חשיפה
מעצם הגדרתו מותג אישי אומר שיהיה כאן מימד של חשיפה. כמה חשיפה? זה תלוי בכם.
אם אתם לא מוכנים לחשיפה בשום אופן, אז מותג אישי פחות יתאים לכם ואז הבחירה במותג עסקי תהיה מתאימה יותר.
אם חשיפה לא מטרידה אתכם, ואתם בסדר עם לתת הצצה למי שאתם כאנשים פרטיים אז מותג אישי יכול בהחלט למנף אתכם.
אבל חשוב לזכור שגם אם אתם מוכנים לשים את עצמכם בפרונט, זה לא בהכרח אומר שאת חייבים לחשוף כל רגע מהחיים שלכם. הכל תלוי בבחירה האישית שלכם, בגבולות שאתם מציבים לעצמכם ובקהל היעד שלכם ולמה הוא מצפה.
אנחנו מדברים הרבה על אותנטיות במיתוג, אבל חשוב לזכור שלא בכל תחום עיסוק אותנטיות שוות ערך לחשיפה.
אני יכולה לבחור לחשוף את מי שאני באמצעות הצצה לחיים שלי ביום יום מעבר לעשייה העסקית, ואני יכולה לבחור לתת את הצצה הזו רק לפן העסקי בחיי. אתם בוחרים איפה לשים את הגבול, וכל בחירה תהיה טובה ונכונה כל עוד היא משרתת את המטרה שלכם ונוח לכם איתה.
פאט פלין
פאט פלין התחיל את דרכו כאדריכל צעיר ומבטיח והיה בטוח שזה המקום בשבילו. אבל בשנת 2008 בעקבות המשבר הכלכלי בארה"ב הוא פוטר. ומה עושים עם זה עכשיו?
אז נזכר פאט שבתקופת הלימודים הוא פתח בלוג ושם הוא ריכז את חומרי הלימוד לקראת בחינת ההכשרה לאדריכלות. יש בידיו תוכן עם ערך משמעותי לקוראים, תוכן שצבר עם השנים טראפיק אורגני נהדר. אז פאט החליט לנסות להכניס כסף מהבלוג ומשם הכל היסטוריה.
פאט חושף את הקשיים, את ההצלחות, את המשברים, טיפים ומדריכים וגם את ההכנסה החודשית שלו באתר.
הוא לא היה חייב לעשות את זה, אפשר לחשוף פרוייקטים, אפשר להציג הצלחות, לא חייבים לחשוף את השכר שלנו – אבל פאט עשה את זה במטרה לעודד את הקהל שלו – הצלחה היא אפשרית, גם אתם יכולים.
ועכשיו, נניח שהחלטתם שמותג אישי הוא המסלול הנכון לעסק שלכם – מה השלב הבא? איך אנחנו יודעים מה לעשות?
העצה שלי היא לפקוח את העיניים, להסתכל סביב ולמצוא את הדמות המטיבה שלכם. אותה הדמות שאתם שואפים אליה ושואבים ממנה השראה, הדמות הזו שעזרה לכם להגיע להחלטה להניע את העסק שלכם – לבדוק איך היא עושה את זה, לחקור וללמוד ממנה.
כבר אמרנו שמותג אישי הוא כזה שמשתף וחושף את עצמו ואת הדרך שלו לקהל שלו אז זה הזמן ללמוד מאחרים. לקחת את כל מה שיש להם להציע.
והמרכיב הסודי והחשוב מכולם – סבלנות.
שינויים לא קורים ברגע. מותג צריך לעבור תהליך של היכרות לקהל, הטמעה שלו ושל הערכים שלו בתוך הקהל. לסבלנות ועקביות יש כאן משקל גדול ומשמעותי. אז אל תתייאשו בדרך, וגם אם לא הכל הולך חלק תמשיכו להפיץ את התוכן והמסרים שלכם ותכוונו אותם אל הקהל המדויק שלכם.
בפוסט הבא אנחנו נדבר על מציאת הנישה שלנו ועל היתרונות הגדולים שיש לעסקים קטנים ונישתיים ואיך מותג אישי יכול לפרוח בתוך הנישה שלו.
מוזמנים לעקוב 🙂
הפוסט הבא בסדרה:
על מציאת נישה והיתרונות הגדולים שיש לעסקים קטנים
בכל מה שקשור לעסקים נהוג לחשוב שכמה שיותר – יותר טוב.
הבעיה היא שמרדף הזה אחרי "היותר", בעיקר כשמדובר בעסק קטן, מובילה לתוצאה הפוכה.
אנחנו מנסים לפנות ליותר, לכולם ובסוף מגיעים לאף אחד. אז מה כן כדאי לנו לעשות? להתמקד.
פוסט שני בסדרה.
סדרת מותג אישי – תוכן עניינים:
- מה זה מותג אישי ואיך בונים מותג אישי חזק?
- על מציאת נישה והיתרונות הגדולים שיש לעסקים קטנים
- איך למצוא את קהל היעד שלנו?
- מה ההבדל בין מותג למיתוג?