בפוסט הקודם דיברנו על איך למצוא את קהל היעד שלנו ולמה אנחנו לא יכולים להניח אף פעם שלאותו שלמוצר או שירות מסויימים יש את אותו קהל היעד. מציאת והבנת קהל היעד שלנו הוא אחד החלקים המאתגרים בעבודת המיתוג, אבל אם אתם לא מגיעים מעולם המיתוג יש לכם אתגר נוסף והוא להבין מה זה בכלל אומר מיתוג, ומה ההבדל בין מותג למיתוג. אתגר שאני אנסה להסביר ולפשט בפוסט הזה.
יש לנו נטייה לחשוב שמותג הוא עסק שהשקיע המון המון כסף ומשאבים בלהיראות הכי נוצץ, הכי מושך, הכי וואו. הוא נראה טוב ולכן הוא מוצלח.
זה כמובן לא מדוייק, כלומר, יכול להיות שמוצג השקיע המון כסף ומשאבים בנראות שלו בשפה הויזואלית שלו, אבל לא זה מה שהופך אותו למותג.
אנחנו הופכים למותג ברגע שמתחילים לדבר עלינו. מי שמגדיר אותנו כמותג הם הלקוחות, האנשים שבאו באינטראקציה עם השירות או המוצר שלנו.
אם החוויה שלהם הייתה טובה, אם המוצר שהם רכשו מסמן עבורם משהו, אם הם יצאו מפגישה איתכם והרגישו שהיא פתחה בפניהם עולם שלם, הם מתחילים לדבר עליכם.
וברגע שזה לקוח ועוד לקוח ועוד לקוח אז נוצרת למותג תדמית.
ברגע שאני שומעת את השם שלכם ומקשת אותו לתדמית הזו שנוצרה לכם, עוד מבלי שרכשתי מכם מוצר או מבלי שנפגשתי איתכם עדיין, אבל אני מרגישה שאני רוצה את המוצר הזה, אני רוצה את הפגישה הזו, אני רוצה להכיר אתכם, אני רוצה לעבוד איתכם כי אז זה יתן לי כך וכך, יעזור לי בבעיה הזו שיש לי – אז, אתם מותג.
מותג הוא מה שאנחנו רואים
מיתוג הוא מה שאנחנו מקבלים
מותג הוא מה שהקהל שלנו רואה, חווה ומרגיש כשהוא נתקל בנו או במוצר שלנו.
ומיתוג הוא התהליך שאנחנו כעסק עוברים כדי לגבש לעצמנו "שפה" אחידה שתוביל אותנו בכל צעד שיווקי שנעשה. מיתוג הוא מה שאנחנו רוצים לשדר לקהל שלנו, והצורה שבה נשדר את זה.
התוצר הכי מוכר בתהליך המיתוג הוא הלוגו, אבל, ואני לוקחת בחשבון שאני שוברת כאן מוסכמות של מעצבים, הלוגו שלנו הוא לא הדבר החשוב ביותר בתהליך המיתוג. בטח שלא כשמדובר במותג אישי. לוגו הוא כמו נקודה בסוף משפט. כלי עזר לזיהוי. סימן היכר.
האם יצא לכם פעם לרכוש מוצר כי הלוגו שלו היה יפה?
האם קבעתם פעם פגישת ייעוץ עם מומחה מסויים כי הלוגו שלו משך אתכם?
אני מנחשת שהתשובה היא לא, אנחנו רוכשים מוצרים בגלל מה שהם גורמים לנו להרגיש. המיתוג הוויזואלי שלהם יעזור למשוך את העין שלנו, המסרים שלהם יעזרו לנו להתחבר, הערכים המבדלים שלהם יגרמו לנו לחזור ולרכוש אותם.
מיתוג, branding, במקור שלו הגיע משיטת סימון הבקר של חוות מסויימות, אם הבקר מסומן בצורה מסויימת הוא שייך לחווה מסויימת. הוא שייך לקבוצה. מיתוג=שייכות.
מאז כמובן שהרבה מים עברו בנהר, אבל המהות נשארה די דומה, אם אני רוכשת מוצר של מותג מסויים אני שייכת לקהילה מסויימת.
אם אני קוראת ספר של סופר מסויים – אני נחשבת לאליטיסטית.
אם אני אוכלת במקום מסויים – אני נחשבת לטרנדית.
אם אני לובשת מותג מסויים – אני נחשבת לאופנתית.
יש למותגים שאנחנו בוחרים להשתמש בהם משמעויות הרבה יותר גדולות מהפונקציונאליות שהם מציעים לנו.
ואותו הדבר גם לגבי מותג אישי, אם אני בוחרת להזדהות עם אדם מסוים זה אומר עלי שאני נאורה, מתקדמת, ערכית, ליברלית.
אם אני אבחר להזדהות עם אדם אחר זה יכול להגיד עלי שאני חרוצה, שאפתנית, חדורת מטרה.
אם אני בוחרת לעבוד עם אדם אחד – אני מצליחנית.
אם אני בוחרת לעבוד עם אדם אחר – אני בלתי מתפשרת.
למותג שאנחנו יש השפעה על התפיסה של הקהל שלנו בעיני עצמו ובעיני אחרים.
ולנו כמותג יש את הכוח להשפיע על התפיסות האלו בעזרת הדרך בה אנחנו בוחרים למתג את עצמנו.
סיימנו עם ההדרכה שלנו להפעם, ולכם יש כעת את הכלים להסתכל על המותג שאתם בצורה שקולה יותר. אני מזכירה לכם את הצעדים שעשינו: בחנו האם מותג אישי הוא המסלול שמתאים לנו, מצאנו את הנישה שלנו, הכרנו בצורה אישית ומדוייקת יותר את הקהל שלנו ואנחנו מוכנים לעזור להם לעשות שינוי.
דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שזה לא נגמר כאן, ולאפיין את המותג שאנחנו הוא עבודה מתמדת. מותג הוא דינמי ומשתנה בהתאם לקצב הגדילה שלו והשינויים בחברה, הערכים שלנו כאנשים עשויים להשתנות ולהשפיע גם על המותג, הקהל שלנו עשוי להשתנות עם הזמן, נישת ההתפחות שלנו יכולה להשתנות – להתרחב או להצטמצם. כל עוד אנחנו מודעים לזה, יהיה לנו קל יותר להסתגל לשינויים.
אז מה עכשיו? אם אתם רוצים להמשיך ולחדד את המותג שאתם אני מזמינה אתכם לרכוש את המדריך הדיגיטלי שלי 'לחשוב כמו מותג, מדריך מעשי לאפיון מותג'.
בכל פרק במדריך אנחנו נתמקד בעיקרון אחר שקשור למיתוג. אני אסביר מה הוא אומר, למה הוא חשוב ואיך אנחנו ניגשים לפצח אותו:
- נחזור ונחדד את ההבדלים בין מותג למיתוג
- נבדוק איפה העסק שלכם עומד היום מבחינת המיתוג שלו ונבין מה השינויים שנרצה להתמקד בהם
- נלמד על מה זה בידול ואיך אנחנו מייחדים את המותג שלנו
- נרחיב עוד יותר על קהלי יעד, ואני אסביר לכם לעומק איך לבצע מחקר פרסונות
- נלמד על גיבוש מסרים ואיך ממקדים אותם
- נחבר מסמך אפיון מותג שישרת אתכם בהמשך הדרך בכל החלטה מיתוגית ואסטרטגית שתרצו לעשות
בסוף כל פרק יחכו לכם משימות לביצוע כך שבסופו של דבר אתם תיצרו לכם מסמך איפיון מותג שילווה אתכם בהמשך הדרך. במקביל לקריאת הספר אתם תקבלו ליווי מעשי במייל שיניע אתכם לפעולה ולביצוע המשימות.
'לחשוב כמו מותג, מדריך מעשי לאפיון מותג' יעשה לכם סדר בטרמינולוגיה ובתהליכי עבודה ויכין אתכם לדרך עסקית מוצלחת ואפקטיבית יותר. קישור לרכישת 'לחשוב כמו מותג, מדריך מעשי לאפיון מותג' מופיע ממש כאן.
אני מודה לכם שקראתם את סדרת הפוסטים שלנו בנושא 'מותג אישי' ומקווה מאוד שהסדרה הזו עזרה לכם למצוא את המקום שלכם בתוך העולם הזה. אנחנו בהחלט נהננו מאוד להכין אותה. בשנתיים האחרונות הצבנו לעצמנו אתגר – להנגיש את עולם המיתוג לעסקים קטנים מתוך אמונה שמיתוג הוא בסך הכל ארגז כלים שצריך לדעת איך להשתמש בו.
אנחנו רואים היום מגמה של מותגים אישיים שרק הולכת וגדלה, הרבה בזכות הרשתות החברתיות. יש לנו את האפשרות להשמיע את הקול שלנו וליצור שינוי. זו מגמה מבורכת בעיני, כי היא אומרת שאנחנו הופכים למודעים יותר וקשובים יותר לסביבה שלנו, לקהל שלנו ולמסרים שלנו.
אני סקרנית לדעת לאן זה ייקח אתכם.
סדרת מותג אישי – תוכן עניינים:
1 מחשבה על “מה ההבדל בין מותג למיתוג? פוסט מסכם”
יש! נראה לי שאני מותג! עכשיו רק נשאר לי לחדד את המיתוג שלי.
תודה חן ושמעון!