על מציאת נישה והייתרונות הגדולים שיש לעסקים קטנים

על מציאת נישה והיתרונות הגדולים שיש לעסקים קטנים

בפוסט הקודם דיברנו על מה זה מותג אישי ואיך יוצרים מותג אישי מוצלח. בדיוק בגלל זה בחרתי לדבר איתכם על מציאת הנישה שלנו כמהלך אסטרטגי בבניית המותג שלכם. איך אנחנו משתמשים בכח של המיקוד והצימצום כדי לגדול ולהתפתח. מותג אישי יכול בהחלט לפרוח כשיש לו את הנישה שלו להתמקד בה.

בכל מה שקשור לעסקים נהוג לחשוב שכמה שיותר – יותר טוב.
יותר אנשים שיקנו את המוצר או השירות שלנו – יותר הכנסה.
יותר אנשים שיקראו את התוכן שלנו – יותר תנועה לאתר.
יותר אנשים שיכירו אתנו – יותר הצלחה.
הבעיה היא שמרדף הזה אחרי "היותר", בעיקר כשמדובר בעסק קטן, מובילה לתוצאה הפוכה.
אנחנו מנסים לפנות ליותר, לכולם ובסוף מגיעים לאף אחד.
אנחנו מנסים למכור את המוצר שלנו לכמה שיותר ובסוף מקבלים ביקורות לא טובות, לא כי המוצר שלנו לא טוב, פשוט בגלל שהוא לא מתאים לכולם.
אנחנו מנסים להפיץ את התוכן שלנו בכל מקום אפשרי ומקבלים בתמורה אחוזי נטישה גבוהים.

גם בוידאו ומתאים גם לשמיעה

בסרטון הקודם דיברנו על הכוח שיש למותג אישי קטן בכך שהוא יכול ליצור אינטראקציה אישית עם הקהל שלו. אותה אינטראקציה תהיה מוצלחת ומועילה רק אם אנחנו נדע עם מי אנחנו מדברים. ואם אנחנו פונים לכולם יהיה לנו קשה מאוד לייחד אותם. אם אנחנו נפזר את הידע שלנו לאנשים שלא מעוניינים לשמוע עליו הידע שלנו יהפוך לחסר תועלת.
אז מה כן כדאי לנו לעשות? להתמקד.
נישה היא המקום שבו אנחנו יכולים למצות עד למקסימום את הידע והערך שיש לנו לתת לקהל שלנו.

מציאת הנישה שלנו
אנחנו מנסים לפנות ליותר, לכולם ובסוף מגיעים לאף אחד

המטרה של מציאת נישה היא לעזור לנו להפוך להיות הכי טובים בתחומנו. להיות אלו שמקשרים אותם לתחום ספציפי שמתאים לאנשים מאוד ספציפיים כי אנחנו הטובים ביותר באותו התחום הספציפי.
המטרה שלנו היא להיות ה- Go To Person של הקהל שלנו.

סטארבאקס, כשרודפים אחרי קהל גדול קשה מאוד לבלוט החוצה
סטארבאקס, כשרודפים אחרי קהל גדול קשה מאוד לבלוט החוצה

סטארבאקס המוכרת לכולנו התחילה את דרכה כרשת חנויות בוטיק למכירת קפה. לקראת אמצע שנות ה-2000 היא החליטה להרחיב את ההיצע שלה והחלה למכור סנדוויצ'ים, דיסקים ומוצרים נוספים שהתחילו לטשטש את הייחוד והקסם שלה. התוצאה של המהלך הזה הייתה סגירה של 900 סניפים.
ואז סטארבקס התחילה שלב של חזרה לאחור למקורות אחרי שהיא למדה שאי אפשר להיות הכל בשביל כולם. כשרודפים אחרי קהל גדול קשה מאוד לבלוט החוצה.

נישה עוזרת לנו לפקס את המטרות וקהל היעד שלנו
ככל שאנחנו מצמצמים את תחום ההתמחות שלנו אנחנו יכולים לתת שירות מדוייק יותר לקהל הספציפי שלנו

אנחנו יכולים להחליט שאנחנו ממקדים את הנישה שלנו בתחום עיסוק מסוים – למשל מעצבת פנים או אדריכלית שמתמחה בעיצוב חללים מסחריים גדולים. או כותבת תוכן שמתמחה בכתיבה לסטארט-אפים. או סופר שכותב רק ספרי מתח.
ואנחנו יכולים להחליט שאנחנו ממקדים את הנישה שלנו בקהל מסוים – למשל צלמת שמתמחה בצילומי תדמית לנשים עצמאיות. או יועץ עסקי שמציע את שירותיו רק לעסקים בתחומי הלייף סטייל. או כמו ששמעון ואני עושים אצלנו בסטודיו – מתמקדים בעסקים קטנים ולא תמצאו אותנו נותנים שירות לארגונים או לחברות גדולות. האם זה אומר שאנחנו לא יכולים לתת שירות לחברות גדולות יותר? לא. זו פשוט החלטה אסטרטגית שעשינו על מנת לקדם את המותג שלנו לקהל המדויק לנו.

ככל שאנחנו מצמצמים את תחום ההתמחות שלנו אנחנו יכולים לתת שירות מדוייק יותר לקהל הספציפי שלנו. נישה עוזרת לנו לפקס את המטרות שלנו, את הקהל שלנו, את המסרים שלנו, את המוצרים שלנו ואת השירות שלנו.

מציאת נישה
נישה עוזרת לנו למצב את עצמנו במקום טוב יותר, ובצורה מחושבת יותר.

אבל… אם אני אתמחה רק במשהו אחד, זה לא יגביל אותי? יסגור לי שערים? יצמצם את העשייה שלי? יפגע בי?
לא. ברגע שאנחנו מתמחים בנושא מסויים אנחנו יוצרים לעצמנו תדמית של אוטוריתה, אנשים סומכים עלינו ומשם הדרך להתפתחות היא הרבה יותר מבוססת.
ברגע שאנחנו מגדירים את הנישה שלנו ואת תחום ההתמחות שלנו קל לנו יותר לחפש את הקהל שלנו ולהקשיב לבעיות שלו, קל לנו לתת לו מענה.
ברגע שאנחנו מגדירים את הנישה שלנו הגישה שלנו לתוכן הופכת להיות ברורה יותר, מסודרת יותר. אנחנו יודעים אילו תכנים אנחנו צריכים לייצר עבור הקהל שלנו ובאיזה אופן הוא אוהב לצרוך אותם.
מציאת נישה לא בהכרח אומרת שאנחנו לא יודעים לעשות גם דברים אחרים אבל היא כן עוזרת לנו למצב את עצמנו במקום טוב יותר, ובצורה מחושבת יותר.
בואו נבדוק לעומק, מה הייתרונות במותג נישתי.

מציאת הנישה שלנו היא כמו למצוא את כח העל שלנו
מציאת הנישה שלנו היא כמו למצוא את כח העל שלנו

מה היתרונות במותג נישתי?

מציאת הנישה שלנו היא כמו למצוא את כח העל שלנו

מה הדבר בעסק שלנו שאנחנו עושים הכי טוב, איפה התרומה שלנו היא הכי משמעותית.
אנני דודקביץ' היא בלוגרית טיולים, אך בשונה מבלוגרים אחרים היא מתמקדת רק בניו יורק. ההתמקדות הזו מיצבה אותה כ- Go To Person למי שמטייל בניו יורק והסביבה ומחפש מסלולי טיולים ואטרקציות שהן מעבר למוכר והידוע.
את הידע וההמלצות שלה אפשר לקבל בבלוג שלה 'באמאשלי ניו-יורק', בספר '7 שעות אחורה' שהיא הוציאה בעקבות הבלוג, ברכישת מסלול אישי ומותאם לאופי הטיול שלכם או בהצטרפות לאחד הסיורים בעיר שאנני מקיימת.

אנני דודקביץ', באמאשלי ניויורק, צילום: סיון אסקיו
אנני דודקביץ', באמאשלי ניויורק, צילום: סיון אסקיו

מציאת הנישה שלנו עוזרת לשים סדרי עדיפויות בעסק.

אם אנחנו ניקח כל פרוייקט או כל שיתוף פעולה אנחנו לא נצליח לתת את המיטב והתוצאה תיהיה פרוייקט לא מוצלח והמוניטין שלנו עשוי להיפגע.
כשאנחנו יודעים מה הנישה שלנו אנחנו יודעים באילו סוגי פרוייקטים אנחנו יכולים להועיל, או אילו סוגים של שיתופי פעולה אנחנו יכולים למנף. כשאנחנו יודעים איפה המקום שלנו, איפה אנחנו מתאימים זה מיטיב גם עם הלקוחות וגם איתנו כמותג.

מציאת נישה - עסקים קטנים
אם אנחנו ניקח כל פרוייקט או כל שיתוף פעולה אנחנו לא נצליח לתת את המיטב

מציאת נישה עוזרת לנו להאמין בעצמנו וביכולות שלנו

את תסמונת המתחזה את מכירים? מי אני שאלמד אתכם על X, מי אני שאדבר איתכם על Y, מי אני?! למה שהם יבטחו בי? למה שיאמינו לי? למה אני ולא מישהי אחרת?
למה? כי אני מעולה במה שאני עושה.

כשאני יודעת שזו הנישה שלי, כשאני יודעת מה תחום ההתמחות שלי אני יכולה להגיד בלב שלם שמה שאני עושה אני עושה מצוין. כשאני יודעת מי הקהל שהספציפי לו אני רוצה לעזור אני יודעת בוודאות שיש לי את הכלים והידע לעזור לו כי זו ההתמחות שלי.

תסמונת המתחזה
תסמונת המתחזה

מציאת נישה עוזרת לנו להוריד את הלחץ מהתחרות ולהפוך עסקים מתחרים לקולגות

כשאנחנו יודעים בדיוק מה תחום העיסוק שלנו ואנחנו יודעים בדיוק איפה אנחנו יכולים לעזור אנחנו מתחילים לשים לב שזה בדיוק מה שמבדל אותנו מכל השאר. כשאנחנו יודעים מאחורי מה אנחנו עומדים אנחנו לא צריכים להתחרות באף אחד.

Handcraft Movement הוא עסק שמתמחה בבניית חללי מגורים קטנים. מאט אימפלה המייסד של Handcraft Movement מחפש דרכים יצירתיות לגרום לחללים משותפים לעבוד יחד, ולחומרים שונים לתפקד יחד. הוא מעיד על עצמו שהוא יעדיף איכות על כמות והאמירה הזו מתבטאת במבנים שהוא והצוות שלו מעצבים ובונים.

אדריכלות ועיצוב פנים הוא תחום מאוד תחרותי ועל ידי מציאת הנישה הספציפית הזו של חללים קטנים מאט מצליח לייחד את עצמו ולהוציא את עצמו מתוך התחרות הזה.
הייחוד הזה גורם לכך שקולגות יפנו אל מאט פרויקטים מהסוג הזה כי זו ההתמחות שלו, ועל אף שמאט יכול לבנות ולעצב גם מבנים גדולים יותר הוא יעדיף שלא ולכן יפנה אל הקולגות פרויקטים אחרים שלא מתאימים לנישה שלו.

Handcraft Movement, צילום מסך מתוך האינסטגרם
Handcraft Movement, צילום מסך מתוך האינסטגרם

נישה עוזרת לנו למקד את הקהל שלנו

כשאנחנו יודעים בדיוק אל איזה קהל אנחנו רוצים לפנות אנחנו יכולים גם לדעת איפה אנחנו נמצא את אותו הקהל. וככל שהקהל שלנו קטן יותר וממוקד יותר כך קל לנו יותר לתת לו מענה מדויק יותר לצרכים ולבעיות שלו, ליצור תוכן שמעניין אותו.

ליאור פרנקל, יזם, כותב ומרצה, ובקבוצתו 'אנשי העולם החדש' הקהל אליו הוא פונה הוא המיליניאלס, דור ה-Y, נשים וגברים שנולדו במהלך שנות ה-80 וה-90.  קהל נישתי מוגדר ומצומצם.
בעזרת המיקוד של הקהל, וכבן לדור ה-Y, ליאור יכול להעלות לדיון נושאים שמטרידים את אותו ואת הקהל ולתת מענה ממוקד לשאלות שצפות. וזה בדיוק מה שקרה כשליאור הבחין בנושא שחוזר על עצמו אצל אותו הקהל – לימודים ועבודה. רבים מבני הדור למדו כי צריך, ועובדים במשרה שלא מעניינת אותם במיוחד וחיים בתחושה של החמצה. ואז בא ליאור ואמר למה אי אפשר גם וגם? גם לעבוד וגם להנות? 
ליאור כתב 2 ספרים שפונים לאותו קהל בהם הוא מניע אותם לקדם פרויקטים שבוערים בהם ומדריך אותם לעבודה בעולם החדש. בנוסף הוא שותף ב-Jolt, בית הספר של העולם החדש המציע אלטרנטיבה לימודית לבני דור המילניאלס במטרה לדחוף אותם קדימה ולעזור להם למצוא את המקום הטוב ביותר עבורם.

ליאור פרנקל והשותפים ב-Jolt, צילום מסך מהאתר tlv.jolt.io
ליאור פרנקל והשותפים ב-Jolt, צילום מסך מהאתר tlv.jolt.io

אז הבנו שכדאי לנו למצוא את נישת ההתמחות שלנו שתעזור לנו לבדל את עצמנו כמותג אישי, תמקד אותנו בעשייה שלנו, ותעזור לנו לפנות אל הקהל שמתאים לנו. ועכשיו נשאר לנו עוד עניין לא פתור – הקהל הזה… איך אנחנו מוצאים אותו?

מציאת הקהל המדוייק לנו הוא אחד האתגרים המורכבים ביותר בתהליך המיתוג, וכמו כל דבר גם הוא מאוד דינמי ומשתנה עם הזמן וקצב ההתפתחות של המותג שאנחנו. אני מזמינה אתכם לקרוא את הפוסט השלישי בסדרה – איך למצוא את קהל היעד שלנו.

הפוסט הבא בסדרה:

איך למצוא את קהל היעד שלי

איך למצוא את קהל היעד שלנו?

אפילו מוצרי בסיס כמו לחם או חלב לא יתאימו לכולם, אז בטח שלא המותג שלנו, ההרצאה שלנו, הקורס שלנו, הספר שלנו, חשבון האינסטגרם שלנו.
הקהל שלנו הוא לא כולם ואנחנו לא יכולים להניח אף פעם שלמוצר או שירות יש את אותו הקהל. פוסט שלישי בסדרה.

לקריאה »

סדרת מותג אישי – תוכן עניינים:

מאת:

חן יאקה שומרון

חן יאקה שומרון

מעצבת ואשת אינטראקטיב, חיה ונושמת את המדיה הדיגיטלית. מאמינה בייחוד ובבידול, בתהליכי חשיבה, התמודדות ופיצוח של מסרים. חולמת לעזור לכל עסק קטן לחשוב כמו מותג.
 אני רוצה להגיב!

שתפו הלאה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו.
כי היי, לימונים בחינם וזה...

הצטרפו לרשימת התפוצה של לימונדה ונדאג לעדכן אתכם עם:
› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

מאת: חן יאקה שומרון

מעצבת ואשת אינטראקטיב, חיה ונושמת את המדיה הדיגיטלית. מאמינה בייחוד ובבידול, בתהליכי חשיבה, התמודדות ופיצוח של מסרים. חולמת לעזור לכל עסק קטן לחשוב כמו מותג.

‹ שתפו הלאה

pointer-90deg
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הסיפור שמאחורי לחשוב כמו מותג
לחשוב כמו מותג

הסיפור שמאחורי לחשוב כמו מותג – מדריך מעשי לאפיון מותג

היום "לחשוב כמו מותג" זו האג'נדה שלי, אבל ב-2017 זה היה כמו למצוא את החתיכה בפאזל שהייתה חסרה לי.
איך אני כממתגת אמורה להסביר ללקוחות שלי שזה עדיין לא הזמן ללוגו? ומה ההבדל בין לוגו למיתוג?
היה לי הרבה מה להגיד, אז כתבתי על זה ספר.

איך למצוא את קהל היעד שלי
לחשוב כמו מותג

איך למצוא את קהל היעד שלנו?

אפילו מוצרי בסיס כמו לחם או חלב לא יתאימו לכולם, אז בטח שלא המותג שלנו, ההרצאה שלנו, הקורס שלנו, הספר שלנו, חשבון האינסטגרם שלנו.
הקהל שלנו הוא לא כולם ואנחנו לא יכולים להניח אף פעם שלמוצר או שירות יש את אותו הקהל. פוסט שלישי בסדרה.

מה זה עמוד נחיתה ולמה אתם צריכים צריכים אותו
טיפים ומדריכים

מה זה עמוד נחיתה ולמה אתם צריכים אותו

נניח ואתם יוצאים במוצר חדש ורוצים לשווק אותו בצורה הכי אפקטיבית שיכולה להיות, נניח ויש לכם סדנה חדשה שחשוב לכם לחשוף לקהל חדש, נניח ואתם רוצים להרחיב את רשימת התפוצה של הבלוג שלכם. נניח. תיאורטית. איך עושים את זה? עמוד נחיתה.

הגדה של פסח לילדים
עיצוב

הגדה של פסח לילדים

ליל הסדר כבר ממש כאן, וחיפשתי בחנויות הספרים והיצירה הגדה של פסח כדי להעסיק את יוני, בן השנתיים שלי, בזמן הסדר.

מסתבר שסיפור יציאת מצריים, מהצד הויזואלי שלו, הוא הרבה יותר מפחיד ומאיים בעיניים של הילדים, וכך יצא שכל אגדה לקטנטנים שנתקלתי בה הייתה קצת ברוטלית.

שנה טובה במתנה
עיצוב

שנה טובה במתנה!

אז מבלי ששמנו לב ראש השנה כבר ממש כאן, איך זה הגיע כל כך מהר?!
תיבת דואר מתחילה להתמלא בברכות ואיחולים וזה תמיד מחמם את הלב, ועכשיו הגיע הזמן להחזיר אהבה 😉 ונחשו מה? סגרתי לכם פינה!
אז אם אתם קצרים בזמן וחנות היצירה לא נמצאת מתחת לבית שלכם, את מוזמנים להדפיס ממארז השנות טובות שהכנתי לכם.

ניתוח פרסונות
אסטרטגית תוכן

ניתוח פרסונות – לעבוד מול אנשים

יש 3 אנשים שאני כותבת להם את הבלוג הזה.
אחת מהן היא עדי, ואת הפוסט הזה אני מקדישה לה.
אבל עדי לא באמת קיימת.
עדי היא אחת הפרסונות שאני כותבת אליהן. אני כותבת אליה כי אני יודעת מה מפחיד אותה, מה הקשיים שלה ומה יכול לעזור לה.

כשהחיים שולחים לכם לימונים, תקחו.כי היי, לימונים בחינם וזה...

› כלים להתנהלות ויזואלית נכונה.
› פיתוח נוכחות דיגיטלית ברשת.
› עדכונים על מדריכים וטיפים בבלוג.

עוד באותו נושא:

יש גם וידאו
מרטי נומייר הגדיר מותג כתחושת בטן שיש לאדם בקשר למוצר, שירות או חברה. להיות מותג אישי זה לשים את העשייה שלנו בקדמת הבמה כדי שהקהל שלנו יוכל להרגיש מכנה משותף עם מה שאנחנו משדרים, גם אם הם לא מכירים אותנו באופן אישי. פוסט ראשון בסדרה.
9 דקות קריאה
יש גם וידאו
אפילו מוצרי בסיס כמו לחם או חלב לא יתאימו לכולם, אז בטח שלא המותג שלנו, ההרצאה שלנו, הקורס שלנו, הספר שלנו, חשבון האינסטגרם שלנו. הקהל שלנו הוא לא כולם ואנחנו לא יכולים להניח אף פעם שלמוצר או שירות יש את אותו הקהל. פוסט שלישי בסדרה.
5 דקות קריאה
יש גם וידאו
מה הופך עסק למותג? האם התקציב שלו או האדם שעומד מאחוריו? מי שמגדיר אותנו כמותג הם הלקוחות שלנו – מה החוויה שלהם מולך הייתה? האם המוצר שלך מסמן משהו עבורם? פוסט רביעי ואחרון בסדרה.
5 דקות קריאה

מחפשים נושא אחר?
בואו למצוא את כל התכנים בבלוג